لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ایران ۱۱:۵۷

حضور رهبر ارکستر سمفونیک برلین در تهران جنجال برانگیز شد


حضور رهبر ارکستر سمفونیک برلین در تهران جنجال برانگیز شد
لطفأ صبر کنيد

No media source currently available

0:00 0:02:38 0:00

اعلام خبر سفر قریب الوقوع "دانیل بارن بویم" برای اجرای برنامه در تالار رودکی تهران با واکنش‌های مختلفی روبرو شده است؛ از جمله اسراییل که می‌گوید از حمایت دولت آلمان از برگزاری کنسرت رهبر ارکستر سمفونیک برلین در ایران ناراضی است.

رهبر ۷۲ ساله ارکستر سمفونیک برلین آلمان گفته است به زودی برنامه‌ای در ایران اجرا خواهد کرد، اما مساله تابعیت او با واکنش‌های مختلفی روبرو شده است، تا جایی که اجرای برنامه در تهران را به تعویق انداخته است.

"دانیل بارن بویم" متولد آرژانتین است، اما در کودکی به همراه خانواده اش به اسرائیل مهاجرت کرده است. در عین حال گفته می‌شود گذرنامه آلمانی و فلسطینی هم دارد، که این موضوع باعث شده تا حضور این هنرمند در ایران بیشتر جنبه‌ای سیاسی بگیرد تا موضوعی صرفا هنری؛ بویژه این که او از منتقدان سیاست‌های اسراییل در قبال فلسطینی‌ها نیز محسوب می‌شود.

در واکنش به خبر سفر قریب الوقوع آقای بویم به ایران، وزیر فرهنگ اسراییل گفته است نامه‌ای به آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان ارسال خواهد کرد تا از برگزاری این کنسرت جلوگیری کند. به گفته میری رِگِف، حضور آقای بویم در ایران تلاش‌های اسراییل برای جلوگیری از اجرایی شدن توافق هسته‌ای را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

وزیر فرهنگ اسراییل پیشتر آقای بویم را متهم کرده بود که از «فرهنگ برای رویکردهای سیاسی ضد اسراییلی خود» استفاده می‌کند.

با این وجود فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان اعلام کرده است از برگزاری این برنامه هنری حمایت کامل می‌کند.

جنجال بر سر این سفر در رسانه‌های بین المللی و داخلی ایران نیز بازتاب یافته است.

روزنامه گاردین چاپ لندن در گزارشی در همین ارتباط نوشته است، سفر این هنرمند مشهور بین المللی به تهران یک تعامل فرهنگی مهم میان ایران با جامعه بین المللی است که پس از رسیدن به توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی به وقوع می‌پیوندد.

علی رهبری رهبر ارکستر سمفونیک تهران هم با اعلام این که نمی‌داند چرا سفر آقای بویم به ایران به تعویق افتاده است، به خبرگزاری فارس گفت ابتدا این ارکستر زمانی را برای اجرا در تهران مقرر کرده بود، اما بعدا اعلام کردند که این زمان به تعویق افتاده و قرار است زمان تازه‌ای برای حضوراین ارکستر در تهران اعلام شود.

آقای رهبری درباره مساله تابعیت رهبر ارکستر سمفونیک برلین گفته است "اوهمزمان شهروند اسراییل و فلسطین است."

ایران اجازه سفر شهروندان اسراییل به خاک خود را نمی‌دهد و سفر با گذرنامه ایرانی به اسراییل نیز از نظر حکومت ایران ممنوع است.

  • 16x9 Image

    کوروش صحتی

    عمده گزارشهای او در مورد مسائل سیاسی داخلی ایران، حقوق بشر و جنبش های اجتماعی است.

XS
SM
MD
LG