لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۶:۵۴

واکنش ها به افشاگری آسوشیتدپرس از توافق محرمانه ایران و آژانس


واکنش ها به افشاگری آسوشیتدپرس از توافق محرمانه ایران و آژانس
لطفأ صبر کنيد

No media source currently available

0:00 0:02:14 0:00

مخالفان جمهوریخواه توافق اتمی ایران، از افشای یک توافق جنبی محرمانه در مورد بازرسی های ایران، خشمگین شده اند. اما دموکرات های مجلس نمایندگان گزارش را جدی نمی گیرند و ادعا می کنند آرای کافی برای حمایت از توافق دارند.

آسوشیتدپرس روز چهارشنبه گزارش داد بر اساس یک معامله جنبی بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی که قبلا فاش نشده بود، ایران اجازه خواهد داشت از بازرسان خود برای تحقیق درباره مرکزی که گفته می شود برای پژوهش های تسلیحاتی بکار می رود، استفاده کند.

افشای این سند قانون گذاران جمهوریخواه را که مخالف توافق جامع اتمی هستند، بیشتر ناراحت کرده است. آنها می گویند توافق بر اعتماد به ایرانیان استوار است، در حالی که دولت باراک اوباما تاکید داشته است توافق بر بازرسی های معتبر متکی است.

اد رویس، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان گفت: "بازرسی های بین المللی باید توسط بازرسان بین المللی انجام گیرد."

اد رویس: بازرسی های بین المللی باید توسط بازرسان بین المللی انجام گیرد
لطفأ صبر کنيد

No media source currently available

0:00 0:02:58 0:00

اما نانسی پلوسی، رهبر اقلیت دموکرات مجلس نمایندگان در مصاحبه ای با آسوشیتدپرس، اهمیت افشاگری را زیر سئوال کشید و یادآور شد این موضوع به تحقیقات در باره کارهای نظامی گذشته مربوط می شود، و ارتباطی به توافق های اتمی فعلی ندارد.

پلوسی همچنین تاکید کرد دموکرات های مجلس نمایندگان رای به اندازه ای که برای تثبیت وتوی رئیس جمهوری کافی باشد در اختیار دارند.

ابراز نارضایتی آمانو

یوکیا آمانو رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه در بیانیه ای گفت از گزارش آسوشیتدپرس که حاکی است آژانس مسئولیت بازرسی های اتمی را به ایران وا گذار کرده، ناراحت است.

آمانو گزارش آسوشیتدپرس را گمراه کننده خواند و گفت توافق با ایران دسترسی کافی به تاسیسات نظامی پارچین می دهد.

بهرور کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران ، به گزارش تلویزیون ایران، گزارش آسوشیتدپرس را «شایعه رسانه ای» نامید، اما محتوای آن را انکار نکرد.

سناتور باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنا گفت یوکیو آمانو دو هفته پیش در جلسه محرمانه حتی حاضر نبود تایید کند که آیا بازرسان بین المللی دسترسی به تاسیسات پارچین دارند یا خیر.

جب بوش یکی از کاندیداهای جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری در واکنش به گزارش ابهام ها در توافق اتمی با تهران آن را یک نمایش مضحک خواند.

دوسناتور جمهوریخواه تام کاتن و مایک پمپئو با ارسال نامه ای به جان کری وزیر خارجه خواهان پاسخ به کنگره در مورد توافق های جنبی و سری میان آژانس و تهران شدند.

سناتورهای جمهوریخواه مارکو روبیو و مارک کرک نیز خواهان ارائه مکاتبات میان دولت اوباما و کشورهای ۱+۵ در مورد تحریم ها شدند.

XS
SM
MD
LG