لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۳:۲۷

تاکید مقامات نظامی ایران: مانور موشکی خارج از برنامه برگزار نمی‌کنیم


مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح عنوان کرد که مانورهای موشکی ایران مطابق برنامه سالانه و «در موعد مقرر» انجام خواهد گرفت. این دومین پاسخ منفی مقامات نظامی ایران در برابر مطالبه جمعی از نمایندگان اصولگرای مجلس شورای اسلامی و بسیج دانشجویی است که خواستار انجام مانور موشکی به منظور «راستی آزمایی» ادعای مقامات دولتی هستند.

مقامات وزارت امور خارجه ایران پیش از این عنوان کرده بودند که فعالیت در حوزه موشک‌های بالستیک در دستور کار جمهوری اسلامی قرار ندارد اما ممنوعیت درنظرگرفته شده برای آن نیز «غیر الزام‌آور» است.

خبرگزاری‌های فارس و تسنیم از رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران در هفته گذشته خبر دادند که « جمع زیادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی» خواستار «برگزاری رزمایش‌های موشکی به منظور مقابله با تهدیدات دشمنان نظام» شده‌اند. این نمایندگان قصد داشتند تا بیانیه‌ای را خطاب به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در صحن علنی قرائت کنند که هیئت رئیسه مجلس اجازه نداد.

پیش از آن هم بسیج‌ دانشجویی دانشگاه تهران و دانشجویان دانشگاه افسری امام حسین به مقامات نظامی ایران نامه نوشته و درخواست کردند تا «برای نشان دادن آن‌که نه این قطعنامه و نه صدها قطعنامه‌ دیگر، سدی در برابر اقتدار نظامی میهن اسلامی‌مان نخواهد بود، بخشی از توان موشکی خویش را در قالب یک اقدام رزمایشی» به جهان نشان دهند.

حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و عالی‌ترین مقام نظامی ایران تاکنون دو بار به این درخواست‌ها جواب منفی داده است. او خطاب به نمایندگان مجلس گفت که آزمایش موشکی جمهوری اسلامی ایران «برابر مصوبات مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا، در زمان خود» انجام خواهد شد.

او یک بار دیگر هم توضیح داد که «برای هر آزمایش موشکی، موارد در یک هیئت سیاست‌گذاری بررسی می‌شود و نتیجه آن به محضر فرماندهی معظم کل قوا تقدیم می‌شود که پس از تصویب معظم‌له اقدام می‌گردد.»

روز دوشنبه، مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح نیز درخواست برگزاری مانور موشکی خارج از برنامه و زودهنگام را رد کرد و گفت: «به‌طور کلی رزمایش‌ها در نیروهای مسلح این‌گونه است که برنامه‌ریزی جامع برای طول سال در مورد آنها صورت می‌گیرد.» او از برگزاری رزمایش‌ها «در وقت مقتضی» خبر داد.

برنامه موشکی ایران یکی از جدی ترین موضوع‌های محل اختلاف ایران و آمریکا در مذاکرات هسته‌ای بود. با این که بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که به دنبال توافق هسته‌ای صادر شد، برنامه موشکی ایران همچنان در تحریم خواهد بود، اما مقامات ایرانی توضیح داده‌اند که این ممنوعیت مانعی جدی مقابل برنامه‌های دفاعی جمهوری اسلامی نیست.

دولت پس از صدور این قطعنامه در بیانیه‌ای عنوان کرد که «توانمندی های نظامی ایران از جمله موشک‌های بالستیک، منحصرا برای دفاع مشروع هستند. این تجهیزات برای قابلیت حمل سلاح‌های هسته ای طراحی نشده اند و بنابراین، خارج از حیطه یا صلاحیت قطعنامه شورای امنیت و پیوست‌های آن می باشند.»

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه نیز در صحن مجلس شورای اسلامی توضیح داد که «بندهای تند و الزام‌آور قطعنامه ۱۹۲۹مبنی بر ممنوعیت فعالیت موشکی کشورمان همراه با الزام کشورها در ممانعت از‌ آن و سازوکار عریض و طویل راستی آزمایی و پیگیری مندرج در ۱۹۲۹، حالا به یک درخواست «غیر الزام‌آور» برای خودداری از فعالیت در حوزه موشک‌های بالستیک که برای توانمندی حمل سلاح‌های هسته‌ای طراحی شده‌اند. با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچگاه به دنبال آن نبوده و نخواهد بود، بنابراین در برنامه موشکی ما تاثیری نخواهد داشت.»

اما طیفی از نمایندگان مجلس با این توضیحات قانع نشده‌اند و از جمله جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد و از درخواست‌کنندگان برگزاری مانور موشکی گفته است: «نیروهای مسلح با انجام یک رزمایش موشکی، مرهمی بر شنیدن این همه تهدید آمریکایی‌ها بگذارند.»

این درخواست‌ها تاکنون با پاسخ منفی مقامات نظامی ایران مواجه شده است.

XS
SM
MD
LG