لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۰:۳۵

تد کروز توافق اتمی با ایران را به تصویب بودجه دولت پیوند می زند


تد کروز
تد کروز

سناتور جمهوریخواه تد کروز، از داوطلبان نامزدی این حزب در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت که کنگره آمریکا باید از طریق لایحه تامین منابع مالی دولت، کابینه باراک اوباما را تحت فشار بگذارد تا اطلاعات بیشتری درباره توافق اتمی با ایران به کنگره ارائه کند.

به گزارش رویترز، تد کروز، این مطلب را روز سه شنبه، چند روز پس از پایان یافتن ضرب الاجل کنگره برای بررسی توافق اتمی ایران اعلام کرد.

او گفت هرگونه مصوبه برای تامین بودجه دولت فدرال پس از ۳۰ سپتامبر باید دولت آمریکا را ملزم کند که اطلاعات بیشتری از توافق اتمی با ایران به کنگره بدهد. او به طور خاص، خواستار "توافق های محرمانه جانبی" شده است که شامل چگونگی بازرسی ها از تاسیسات اتمی ایران می شود.

برخی توافق اتمی با ایران را به عنوان بزرگترین پیروزی دولت باراک اوباما در عرصه سیاست خارجی دوران ریاست جمهوری او می دانند.

کنگره آمریکا تا ۳۰ سپتامبر، یک هفته دیگر، وقت دارد که لایحه تامین منابع مالی دولت آمریکا برای سال جدید مالی را تصویب کند. سال مالی جدید یک روز بعد از تاریخ ۳۰ سپتامبر، یعنی اول ماه اکتبر آغاز می شود. اگر این لایحه در کنگره تصویب نشود، ادارات دولت فدرال مجبور می شوند فعالیت های خود را تعطیل کنند و یا به طور گسترده، آنها را کاهش دهند.

تد کروز در گذشته نیز از چنین سیاستی برای مخالفت با برخی برنامه های باراک اوباما، نظیر اصلاح نظام خدمات درمانی او استفاده کرده بود. اما این استراتژی، یعنی پیوند زدن درخواست های کنگره با تصویب بودجه دولت، با آنکه باعث تعطیلی موقت فعالیت های دولت شد اما در نهایت موجب عقب نشینی عمده رئیس جمهوری نشد.

XS
SM
MD
LG