لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ایران ۱۵:۳۳

توصیه تعدادی از نمایندگان مجلس به فیروزآبادی برای برگزاری مانور موشکی


توصیه نمایندگان به فیروزآبادی برای برگزاری مانور موشکی
لطفأ صبر کنيد

No media source currently available

0:00 0:03:03 0:00
دانلود

در حالی که رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران به نمایندگان مجلس توصیه کرده است متن برجام یا همان توافق جامع اتمی را تصویب نکنند تا تبدیل به تعهدی حقوقی علیه ایران نشود، برخی از نمایندگان تندرو مجلس نیز متقابلا از حسن فیروزآبادی خواسته‌اند تا آزمایش‌های موشکی ایران را از سر بگیرد.

رئيس ستاد کل نيروهای مسلح ايران، روز شنبه ۱۷ مرداد ماه در مطلبی به شرح نقاط قوت توافق هسته‌ای بين ايران و شش قدرت جهانی که به برنامه جامع اقدام مشترک يا همان برجام مشهور شده، پرداخت و از آن حمایت کرد.

حسن فيروزآبادی البته تاکید کرد که نگران تفسیرهای متفاوت طرف‌های غربی است. با این حال این مقام عالی نظامی جمهوری اسلامی ایران به مجلس شورای اسلامی توصیه کرده است که توافق اتمی را تصویب نکنند تا تبدیل به تعهدی حقوقی علیه ایران نشود.

پیش از این خبرگزاری آسوشیتدپرس، حمایت سرلشکر فیروز آبادی از توافق هسته ای را «بسیار با اهمیت» توصیف کرده بود.

تصویب یا رد توافق هسته‌ای در مجلس شورای اسلامی، موضوعی است که طی هفته‌های گذشته بحث‌های بسیاری بر انگیخته است. نمایندگان مجلس، به ویژه منتقدان دولت، اصرار دارند که توافق هسته‌ای را پس از بررسی به رای بگذارند؛ این در حالی است که مقام‌های دولتی و حتی رئیس مجلس، با اشاره به بررسی برجام در شورای عالی امنیت ملی، تصویب مجلس را غیرضروری می‌دانند.

در این بین، دو روز پس از متنی که رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح در بر شمردن نقاط قوت توافق هسته‌ای و قطعنامه شورای امنیت درباره آن، منتشر کرد، برخی نمایندگان محافظه کار مجلس ایران، خواستار انجام آزمایش موشکی توسط سپاه پاسداران شده‌اند. خبرگزاری فارس، روز دوشنبه به نقل از یک نماینده مجلس خبر داد که نمایندگان مجلس در نامه به حسن فیروزآبادی خواستار از سرگیری آزمایش‌های موشکی شده‌اند.

برنامه موشکی ایران یکی از جدی ترین موضوع‌های محل اختلاف ایران و آمریکا در مذاکرات هسته‌ای بود. با این که بر اساس توافق برنامه موشکی ایران همچنان در تحریم خواهد بود، اما جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد در مجلس، هدف نمایندگان تندروی مجلس در اصرار به آزمایش موشکی را چنین شرح داد: «نیروهای مسلح با انجام یک رزمایش موشکی، مرهمی بر شنیدن این همه تهدید آمریکایی‌ها بگذارند. »

نیروهای نظامی هنوز پاسخی به این خواست نمایندگان نشان نداده اند. با اینحال حسن فیروزآبادی در متنی که روز شنبه از سوی او منتشر شد، توافق هسته‌ای را در تاریخ شورای امنیت بی‌سابقه دانست، چون برای اولین بار، تحریم‌های یک کشور بدون جنگ، سرنگونی یا تسلیم، برداشته می‌شود.

XS
SM
MD
LG