لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ایران ۲۳:۰۲

مشاور فرمانده سپاه به شریعتمداری: «از زبان رهبری» حرف نزن


حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان
حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان

مشاور فرهنگی و رسانه‌ای فرمانده سپاه پاسداران به سرمقاله روزنامه کیهان که مدعی مخالفت رهبری با توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌جهانی شده، اعتراض کرد.

حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان در سرمقاله روز شنبه این روزنامه نوشته بود: «حضرت آقا از نارسایی و عواقب فاجعه‌آفرین توافق یاد شده اطلاع‌ کامل دارند و با جرأت می‌توان گفت که ایشان به هیچوجه از متن تهیه شده راضی نیستند.» اما حمیدرضا مقدم‌فر، مشاور فرهنگی و رسانه‌ای فرمانده سپاه پاسداران با انتشار یادداشتی در خبرگزاری تسنیم به این مطلب پاسخ داده و عنوان کرده که مواضع حسین شریعتمداری با «جهت‌گیری پایگاه اطلاع‌رسانی مقام معظم رهبری» همسو نیست. او سرمقاله کیهان را باعث ایجاد «دوگانگی و شکاف بین نیروهای انقلاب» دانسته و به شریعتمداری توصیه کرده است مواضع خود را اعلام کند نه این که «از زبان رهبری» سخن بگوید.

حسین شریعتمداری، نماینده ولی فقیه و سرپرست روزنامه کیهان است و به طور سنتی این روزنامه را بازگوکننده غیررسمی سیاست‌های رهبری جمهوری اسلامی می‌دانند؛ اما حمیدرضا مقدم‌فر، از مقامات سپاه پاسداران و مدیرعامل سابق خبرگزاری فارس، همسویی مواضع کیهان و رهبری در مورد توافق هسته‌ای را رد کرده و خطاب به شریعتمداری نوشته است: «چگونه است که برادر انقلابی چون جنابعالی، اصرار دارد به مخاطبان خود تفهیم کند که رهبر انقلاب مثل من فکر می‌کند؟! مثل من تحلیل می‌کند؟! و مثل من می‌فهمد؟! و این در حالی است که حضرت آقا هم در سخنرانی عید سعید فطر مواضع صریحی را در این خصوص اعلام کردند و هم مطالب شفافی را به شخصیت‌های نظام فرمودند...»

در سرمقاله روز شنبه کیهان آمده بود: « بیانات مورد اشاره رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز عید فطر امسال کمترین تردیدی باقی نمی‌گذارد که حضرت آقا از نارسایی و عواقب فاجعه‌آفرین توافق یاد شده اطلاع‌ کامل دارند و با جرأت می‌توان گفت که ایشان به هیچوجه از متن تهیه شده راضی نیستند و اگر غیر از این بود با توجه به اطلاع دقیق از توافق وین، تأکید حضرت ایشان بر «متن تهیه شده تصویب بشود یا نشود از اصول انقلاب دست نخواهیم کشید» و تکرار چندباره آن ضرورتی نداشت.» شریعتمداری با استناد به این گفته، استدلال کرده بود که «تنها راه عبور» از توافق هسته‌ای، پاسخ «نه» به کلیت برجام و رد کامل آن است.

در شرایطی که طیفی از اصولگرایان ایران، برخلاف نظر دولت اصرار دارند متن توافق هسته‌ای در مجلس شورای اسلامی بررسی شده و سپس مورد تایید قرار بگیرد، اطلاع از نظر آیت‌الله خامنه‌ای می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد.

پیش از این، سید حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به عنوان عالی‌ترین مقام نظامی ایران گفته بود که مجلس شورای اسلامی نباید برجام (توافق جامع اتمی) را تصویب کند تا تبدیل به تعهدی حقوقی برای ایران نشود.

رهبر جمهوری اسلامی تا روز دوشنبه اظهارنظر صریحی درباره ساز و کار اجرای «برجام» نداشته اما چندین بار از احتمال نهایی نشدن این توافق نیز سخن گفته است. آیت‌الله خامنه‌ای در سخنان روز دوشنبه خود گفت: «آمریکایی‌ها می‌خواهند از توافقی که هنوز نه در ایران و نه در آمریکا تکلیفش و رد یا قبول شدنش معلوم نیست، وسیله‌ای برای نفوذ در ایران بسازند اما ما این راه را قاطعانه بسته‌ایم و با همه توان بالای خود، اجازه نفوذ اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و یا حضور سیاسی در ایران را به آمریکایی‌ها نمی‌دهیم.»

XS
SM
MD
LG