لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ایران ۱۵:۱۲

حسن روحانی درباره حصر موسوی و کروبی: ادامه این مشکل درست نیست


نشست خبری حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به مناسبت آغاز سومین سال فعالیت دولت یازدهم - ۷ شهریور ۱۳۹۴
نشست خبری حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به مناسبت آغاز سومین سال فعالیت دولت یازدهم - ۷ شهریور ۱۳۹۴

رئیس جمهوری ایران روز شنبه هفتم شهریور ماه به مناسبت آغاز سومین سال فعالیت دولت یازدهم در نشستی خبری در تهران گفت، تبدیل مشکلی مانند حصر خانگی رهبران معترضان انتخابات سال ۱۳۸۸ را به یک "مساله دائمی"، به سود هیچ کس ندانست.

حسن روحانی در پاسخ به پرسشی درباره حصر رهبران معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ و این که آیا دولت توان رفع آن را دارد یا نه، گفت "تلاش دولت از ابتدا بر این بوده که در داخل جامعه همه احساس آرامش بیشتری کنند. اگر موضوعی در گذشته بوده و می‌توانیم طبق قانون به آن پایان دهیم، باید به آن پایان دهیم."

وی اضافه کرد "از این که ما یک موضوع را به یک مساله دائم تبدیل کنیم، کسی سود نمی‌برد و این موضوع خاصیتی هم ندارد. ما باید تلاش کنیم قانون اجرا شود و اگر کسی خطایی یا اشتباهی کرده قانون باید نسبت به او اجرا شود."

آقای روحانی با طرح این پرسش که "حاصل این که مساله‌ای را تبدیل کنیم به یک شعار دائم و مداوم آن را تکرار کنیم چیست؟" خود افزود "ادامه مشکل در جامعه، صرف‌نظر از این که حق با هر کسی بوده، درست نیست."

او سپس این موضوع را با مساله اتمی ایران مقایسه کرد و با بیان این که اقتدار یک نظام و دولت این است که بتواند مسایل را همچون مساله هسته‌ای نهایی کند، گفت "اگر مساله هسته‌ای را ۲۰ سال دیگر ادامه می دادیم خوب بود؟ اگر بتوانیم مسایل را در چهارچوب منافع ملی نهایی کنیم به نفع ماست."

رئیس جمهوری ایران سپس نقل قولی از آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی درباره توافق هسته‌ای در دیدار هفته گذشته با هیئت دولت آورد، که گفته بود "خوب شد پرونده هسته‌ای تمام شد."

رفع حصر خانگی از میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی از خواسته‌های برخی از هواداران حسن روحانی در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ بود. او وعده داد که برای رفع حصر تلاش کند، اما در دوسال گذشته بارها گفته شد که دولت از اختیار لازم برای رفع حصر برخوردار نیست.

حسن روحانی در ادامه سخنانش درباره رفع حصر و حل معضلات سیاسی گفت: "من تلاش خود را در زمینه حل معضلات سیاسی اجتماعی در چارچوب مصالح ملی انجام دادم.حال می شود در زمانش توضیح بیشتری داد . واجب نیست همه چیز را اکنون اعلام کرد. پیش از موعد اعلام کردن، چیدن میوه نارس است."

در حالی که طی دوسال گذشته برخی از چهره‌های سیاسی از رئیس جمهوری ایران خواسته‌اند برای رفع حصر از آقایان موسوی و کروبی تلاش کند، این نخستین اظهار نظر رئیس جمهوری ایران درباره موضوع رفع حصر در دوسال گذشته بوده است.

مخالفت با تصویب برجام در مجلس

رئیس جمهوری اسلامی ایران، در بخش دیگری از سخنان خود، با تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی مخالفت کرد.

او با اشاره به اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی اسنادی را قابل بررسی و تصویب در مجلس دانست که به امضای رئیس دولت یا نماینده او رسیده باشد.

آقای روحانی با بیان این که چیزی امضا نشده است، اضافه کرد، گفت "امروز معاهده جدیدی وجود ندارد، در برجام هم کلمه داوطلبانه آمده است، هیچ کشور دیگری هم برجام را در پارلمان خود تصویب نمی کند، حال اگر ما آن را به پارلمان ببریم، الزامی برای دولت می‌شود و کار را به نفع آنها انجام داده‌ایم."

او با بیان این که این کار فشاری از لحاظ حقوقی وارد می‌کند در حالی که نیازی به آن وجود ندارد، گفت "سبک برجام به این صورت بود که دولت ها تفاهم کنند و در شورای عالی امنیت ملی تصویب شود."

روحانی با اشاره به بررسی برجام در شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد "طبق اصل ۱۲۶ قانون اساسی موضوعی که در شورای عالی امنیت ملی تصویب شود و مسیر خود را طی کند، این اصل حاکم بر اصول دیگری است که مطرح شد."

نمایندگان مجلس شورای اسلامی اصرار دارند که متن توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی، یا همان برجام را در مجلس بررسی کرده و به رای بگذارند. دولت تا کنون بارها با این موضوع مخالفت کرده است.

رئیس جمهوری ایران در بخش دیگری از سخنان خود به نقش چین و آمریکا در تغییرات رآکتور آب سنگین اراک اشاره کرد و گفت که این رآکتور با کمک چین و احتمالا آمریکا پیشرفته‌تر خواهد شد. به گفته او این دو کشور تکنولوژی پیشرفته‌تری را در این مجموعه به کار خواهند گرفت.

این سخن حسن روحانی در حالیست که ایران بر اساس توافق هسته‌ای موظف شده است راکتور آب سنگین اراک را بازطراحی و تغییر دهد به گونه‌ای که تولید پلوتونیومی که از نظر نظامی کاربرد دارد در آن متوقف شود.

XS
SM
MD
LG