لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ایران ۱۷:۳۵

وزیر دفاع ایران از طرح مشترک تهران و مسکو برای ساخت جنگنده خبر داد


Iran defence minister, Hosseyn Dehghan, حسین دهقان وزیر دفاع ایران
Iran defence minister, Hosseyn Dehghan, حسین دهقان وزیر دفاع ایران

در حالیکه تهران و مسکو در حال نهایی کردن قرارداد تحویل سامانه پدافند هوایی اس ۳۰۰ به ایران هستند، وزیر دفاع ایران از طرح مشترک ایران و روسیه برای تولید جت جنگی خبر داد.

ایران چهار سامانه اس-۳۰۰ می خرد

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، حسین دهقان وزیر دفاع ایران ۲۷ مرداد در جمع خبرنگاران گفت: «روسیه با درک توانایی‌های بالقوه ایران، با طراحی و ساخت مشترک جنگنده‌ها با ایران موافقت کرده است. » دهقان گفت که در زمینه تولید جت جنگنده ما با هیچ کشوری بجز روسیه همکاری نمی‌کنیم.

وی اضافه کرد که ایران در نظر دارد که پهپادهای تولید خود را به کشورهای دیگر بفروشد.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی همچنین اعلام کرد که به زودی قرارداد تحویل سامانه پدافند هوایی اس-۳۰۰ بین ایران و روسیه امضا خواهد شد. حسین دهقان، سه شنبه۲۷ مرداد با بیان اینکه هفته آینده برای عقد قرارداد اس ۳۰۰ به روسیه خواهد رفت گفت در قرارداد جدید که این هفته یا هفته آینده امضا خواهد شد «یک گردان از این سامانه به قرارداد قبلی اضافه می‌شود و تمام تغییرات تکنولوژی در سامانه جدید اعمال شده و اس- ۳۰۰ به‌‌روز شده تحویل ایران داده می‌شود.»

در همین رابطه رسانه‌های روسی نیز به نقل از یک مقام وزارت خارجه روسیه نوشتند که سامانه پیشرفته اس ۳۰۰ در سال جاری به ایران تحویل داده می‌شود. روسیه گفته است سامانه اس ۳۰۰ به روز شده، به ایران تحویل می دهد.

قرارداد ۸۰۰ میلیون دلاری خرید سیستم پدافند هوایی اس – ۳۰۰ در سال ۲۰۰۷ بین ایران و روسیه به امضا رسید اما در تابستان سال ۲۰۱۰ روسیه با اعلام این که فروش این پدافند پیشرفته مشمول تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران شده است، قرارداد را متوقف کرد. تحریم‌هایی که به خاطر برنامه هسته‌ای ایران وضع شده بود فروش تسلیحات به ایران را ممنوع کرده بود.

در پی تفاهم ایران و قدرتهای جهانی در لوزان بر سر چارچوب توافق هسته‌ای، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ممنوعیت فروش اس – ۳۰۰ به ایران را لغو کرد.

XS
SM
MD
LG