لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۵:۲۸

"سرمایه گذارای ها پس از تحریم به نفع سپاه پاسداران خواهد بود"


"سرمایه گذارای ها پس از تحریم به نفع سپاه پاسداران خواهد بود"
لطفأ صبر کنيد

No media source currently available

0:00 0:03:25 0:00

مدافعان توافق هسته ای می گویند بیرون آمدن ایران از انزوای سیاسی و اقتصادی به رشد و تقویت میانه روها در جمهوری اسلامی ایران کمک خواهد کرد.

اما سعید قاسمی نژاد و امانوئل اتولنگی در گزارشی در ویکلی استاندارد می گویند با توجه به حضور گسترده سپاه پاسداران در اقتصاد ایران، واقعیت این است که اکثر سرمایه گذارای ها در دوران پساتحریم در نهایت در راستای منافع مالی سپاه پاسداران خواهد بود، و تحت هیچ معیار و یا استانداردی نمیتوان سپاه پاسداران را سازمانی میانه رو خواند.

سعید قاسمی و امانوئل اتولنگی، اعضای ارشد "بنیاد دفاع از دموکراسی" در ویکلی استاندارد، می نویسند دولت آمریکا و مدافعان توافق هسته ای اعتقاد دارند که سپاه پاسداران از توافق هسته ای تهران با گروه ۱+۵ نفرت دارد، چون بازارهای بسته و تحت کنترل سپاه را رقابتی کرده، و به روی شرکت های داخلی و خارجی باز خواهد کرد.

مدافعان همچنین می گویند که توافق هسته ای ایران از انزوای سیاسی و اقتصادی بیرون خواهد آورد، و به رشد و تقویت مالی و نفوذ میانه روها در جمهوری اسلامی ایران کمک خواهد کرد. ولی حقیقت چیز دیگری است. چون با توجه به حضور گسترده سپاه پاسداران در اقتصاد ایران، منافع اکثر قراردادها، حتی قراردادهای غیرنظامی، مانند پروژه های سد سازی و جاده سازی در راستای منافع سپاه خواهد بود و در نهایت، سود حاصل از آن به صندوق سپاه ریخته خواهد شد. سازمانی که از ایدئولوژی حکومت جمهوری اسلامی دفاع می کند، یعنی از سرکوب مخالفان داخلی و از صدور انقلاب به کشورهای دیگر حمایت و پاسداری می کند را نمی توان تحت هیچ معیار و یا استانداردی میانه رو خواند.

اگرچه توافق هسته ای تحریم آمریکا علیه سپاه پاسداران را لغو نخواهد کرد، اما شرکت هایی را که به اقدامات سپاه پاسداران، از جمله حمایت از "تروریسم" و دخالت در جنگ داخلی سوریه، کمک کرده اند، از فهرست شرکت های تحریم شده خارج خواهد کرد. توافق هسته ای همچنین تحریم علیه بخش هایی از اقتصاد ایران را که تحت کنترل سپاه پاسداران است، لغو خواهد کرد.

سپاه پاسدارن بعنوان دروازه بان اقتصادی جمهوری اسلامی، در مورد نحوه برخورداری از ثمرات دوران پساتحریم، حرف آخر را خواهد زد، مگر آنکه دولت روحانی بتواند دست سپاه را از اقتصاد ایران کوتاه کند.

یک از شرکت های متعلق به سپاه خاتم الانبیاء است که در بخش خصوصی اقتصاد ایران، بدون رقیب، پادشاهی می کند. این شرکت دستکم تا ۸ سال آینده تحت تحت تحریم های اتحادیه اروپا و آمریکا خواهد بود. یکی از موانع عمده این شرکت در سالیان اخیر اقتصاد شکننده ایران بوده است. بنابراین با بازسازی اقتصادی ایران در دوران پسا تحریم، و بالارفتن بودجه کشور پروژه های بزرگتری در انتظار این شرکت خواهد بود.

از سوی دیگر توسعه صنعت پتروشیمی ایران در دوران پس از تحریم نیز در راستای منافع سپاه خواهد بود، چون دومین سهامدار بزرگ این شرکت است.

دکتر کامران دادخواه، استاد اقتصاد دانشگاه نورث ایسترن می گوید زمانی اقتصاد، بخش خصوصی و مردم ایران از توافق هسته ای بهره مند خواهند شد که سپاه پاسداران دست از فعالیت های اقتصادی خود بردارد و به وظائف اصلی خود بپردازد.

سپاه پاسداران همچنین از سهامداران بزرگ بازار بورس اوراق بهادار بشمار می رود، که بیش از همه از رشد شرکت های داخلی و سرمایه گذاری های خارجی در این بازار نفع خواهد برد.

به گفته وال استریت ژورنال یک شرکت ایتالیایی اخیراً قراردادی به ارزش ۵۶۰ میلیون دلار برای ساخت یک نیروگاه برق، با شرکت سرمایه گذاری قدیر، که بگفته خزانه داری آمریکا وابسته به «ستاد اجرائی امام خمینی » است، و اکنون بصورت امپراطوری مالی آیت الله خامنه ای درآمده ، به امضاء رسانده، که نیمی از این شرکت متعلق به سپاه پاسداران است.

XS
SM
MD
LG