لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ایران ۱۸:۳۸

فیلیپ هاموند سفارت بریتانیا در تهران را بازگشایی کرد


سفارت بریتانیا در تهران بازگشایی شد
لطفأ صبر کنيد

No media source currently available

0:00 0:03:07 0:00

فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا روز یکشنبه در سفر به تهران، سفارت بریتانیا در ایران را بازگشایی کرد. او اولین وزیر خارجه بریتانیا است که پس از گذشت حدود ۱۴ سال به ایران سفر می کند. همراه او یک هیئت اقتصادی نیز به ایران سفر کرده است.

سفارت بریتانیا ۴ سال پیش و پس از متهم کردن بریتانیا به دست داشتن در اعتراضات به انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ از سوی اصولگرایان و همراهی این کشور در تحریم های بین المللی علیه ایران، مورد حمله گروه های تندرو قرار گرفت و بسته شد.

فیلیپ هاموند در پیامی که در توییتر منتشر کرد، با اعلام بازگشایی سفارت بریتانیا، آن را نقطه عطف مهمی در بهبود روابط خواند. در مراسم بازگشایی سفارت، آجای شارما، کاردار سفارت بریتانیا نیز حضور داشت. همزمان با این رویداد، سفارت ایران در بریتانیا نیز بازگشایی شد. حسن حبیب الله زاده، کاردار ایران در بریتانیا است.

نیروهای امنیتی روز یکشنبه حضور پررنگی در اطراف سفارت بریتانیا داشتند
نیروهای امنیتی روز یکشنبه حضور پررنگی در اطراف سفارت بریتانیا داشتند

پیشتر آقای هاموند در پیامی گفته بود که "پیروزی رئیس جمهوری روحانی در انتخابات ریاست جمهوری و توافق اتمی، نقاط عطف مهمی بودند" و "معتقدم که ما می توانیم خلیی بیشتر پیش برویم."

محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران نیز روز یکشنبه در مراسم دیگری گفت: "همه دنیا به نقش سازنده ایران در منطقه و جهان پی برده اند و بازگشایی سفارت انگلیس و حضور اروپاییان در ایران نشان دهنده این مساله است."

در جریان مراسم بازگشایی سفارت بریتانیا، نیروهای امنیتی حضور پر رنگی در خیابان های اطراف سفارت داشتند.

ماموران نیروی انتظامی در حال هل دادن یک وانت در مقابل سفارت بریتانیا
ماموران نیروی انتظامی در حال هل دادن یک وانت در مقابل سفارت بریتانیا

به گزارش خبرگزاری ها در ایران، آقای هاموند در سفرش به تهران همچنین با بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران دیدار و گفتگو کرد. ایرنا گزارش داده است در این دیدار نمایندگانی از شرکت های بریتانیایی از جمله شرکت نفتی شل، حضور داشتند.

این دیدار در حالی برگزار شد که همزمان خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران گزارش داد که ۴۰ نماینده مجلس شورای اسلامی نامه استیضاح آقای زنگنه را امضا کرده و روز سه شنبه تحویل هیئت رئیسه خواهند داد.

فرهنگ جهان پور، استاد دانشگاه آکسفورد
لطفأ صبر کنيد

No media source currently available

0:00 0:04:00 0:00

بازگشایی۰ سفارت بریتانیا در تهران در حالی صورت می گیرد که شهروندان ایرانی برای گرفتن ویزای بریتانیا باید به کشورهای دیگر می رفتند.

با این حال مجید تخت روانچی، معاون وزیر خارجه ایران به ایرنا گفت که سفارت بریتانیا در تهران فعلا ویزای مسافری صادر نمی کند.

او با اعلام اینکه سفارت ایران در لندن نیز همزمان بازگشایی شده است گفت که سفارت‌های دو کشور در سطح کاردار عمل خواهند کرد.

به گفته آقای تخت روانچی، پس از شروع به کار سفارتخانه های دو کشور ویزای دیپلماتیک و خدمت در تهران صادر می‌شود و به مرور که کادر کنسولی آنها در تهران قطعی شود که احتمالا چند ما طول خواهد کشید، صدور ویزای عادی و مسافری هم در تهران از سر گرفته می‌شود.

سفر وزیر خارجه بریتانیا به تهران در حالی انجام شده است که پیشتر وزیران خارجه فرانسه و ایتالیا، و همچنین معاون صدراعظم آلمان و رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از توافق جامع اتمی ایران و قدرت های جهانی به ایران رفته بودند.

اقدام وزیر خارجه بریتانیا و همتایان اروپایی اش که به نوعی تاکید بر حمایت از توافق جامع اتمی تلقی می شود، در حالی صورت می گیرد که در کنگره آمریکا مخالفت های شدیدی با توافق اتمی صورت گرفته است.​

XS
SM
MD
LG