لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ایران ۱۸:۳۱

پیش‌بینی مرکز پژوهش‌های مجلس از افزایش بیکاری تا سال ۱۴۰۰


وضعیت اشتغال در ایران با تفکیک جوانان و افراد دارای تحصیلات عالی
وضعیت اشتغال در ایران با تفکیک جوانان و افراد دارای تحصیلات عالی

مرکز پژوهش‌های مجلس پیش‌بینی کرده که نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۰ در بهترین حالت به مرز ۱۶ درصد و در بد‌ترین حالت بیشتر از ۱۸ درصد خواهد بود.

در این گزارش که به سفارش معاونت پژوهش‌های اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تهیه شده، آمده است که «در بهترین سناریو» یعنی داشتن نرخ رشد پنج درصدی سالیانه از ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰، در این سال ۴ میلیون و ۱۷۰ هزار نفر جمعیت بیکار وجود داشته و نرخ بیکاری نیز ۱۵ ممیز ۲ دهم درصد خواهد بود. همچنین در بد‌ترین حالت (داشتن نرخ رشد یک درصدی سالیانه از ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰) جمعیت بیکار در سال ۱۴۰۰ برابر با ۴ میلیون و ۷۸۰ هزار نفر و نرخ بیکاری برابر با ۱۸ ممیز ۲ دهم درصد خواهد بود.

خبرگزاری مهر که بخش‌هایی از این گزارش را منتشر کرده گزارش داده که روند افزایش جمعیت فارغ التحصیلان متقاضی کار در کشور یکی از عوامل رشد نرخ بیکاری است. چرا که تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی به یکباره در فاصله سال‌های ۸۴ تا ۹۲، دو برابر شده و از ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر افزایش یافته که این موضوع نشان دهنده فشار مضاعف جوانان درس خوانده برای ورود به بازار کار است.

همچنین در بررسی بازه زمانی ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۳ مشخص شده که بیشترین نرخ بیکاری مربوط به سال ۱۳۸۹ و برابر با ۳ میلیون و ۲۲۰ هزار نفر با نرخ بیکاری ۱۳ و نیم درصد بوده است. این در حالی است که نرخ رشد اقتصادی ایران در این سال برابر با ۶ و نیم درصد (بیشترین نرخ رشد اقتصادی از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۲) بوده است.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز روز جمعه ششم شهریور ماه با تاکید بر این که "تنها با اقتصاد سالم و صحیح در قالب اقتصاد مقاومتی می‌توان اشتغال‌زایی کرد" و گفت: "مهم‌ترین علت بیکاری جوانان و مشکلات اقتصادی استخدام‌هایی است که صورت می‌پذیرد. اما متاسفانه برخی معتقدند با استخدام می‌توان اشتغال ایجاد کرد."

محمدحسن ابوترابی‌فرد به دولت توصیه کرد که آزمون‌های استخدامی را "کنار بگذارد".

XS
SM
MD
LG