لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ایران ۱۹:۰۷

منندز: توافق اتمی به امنیت ملی آمریکا صدمه خواهد زد


رابرت منندز سناتور دموکرات ایالت نیوجرسی بار دیگر بر مخالف خود با توافق هسته ای با ایران تاکید گذاشته است و ادعا می کند اجرای آن به امنیت ملی آمریکا صدمه خواهد زد.

به گزارش رویترز، در حالی که ۲۳ نفر از ۴۴ سناتور دمکرات اعلام کرده اند از توافق حمایت خواهند کرد، منندز، رئیس سابق کمیته روابط خارجی سنا که حامی سرسخت اسرائیل تلقی می شود، روز سه شنبه در سخنانی نیوجرسی،گفت « به عدم تصویب توافق ، و اگر خواسته شود، به خنثی کردن وتوی رئیس جمهوری،رای خواهم داد.»

منندز ادعا کرد اگر توافق اجرا شود به امنیت ملی آمریکا صدمه خواهد زد، در حالی که موجب خواهد شد آمریکا سیاست دیرینه جلوگیری از گسترش تسلیحات اتمی را رها کند.

او تهدید های اوباما را در مورد اقدام نظامی علیه ایران، اگر بسوی ساختن بمب اتمی حرکت کند، زیر سئوال کشید و گفت «ما حالا باید به اسرائیل اجازه دهیم در صورتی که ایران به برنامه خود شتاب بخشد رسا به آن بپردازد.»

منندز از دولت اوباما خواست برای بازنگری در مورد عناصر اصلی توافق به میز مذاکره باز گردد. دولت گفته است چنین کاری غیر ممکن خواهد بود.

یک مقام ارشد دولت گفت چنین اظهاراتی که انتظار آن می رفت، برنامه های کاخ سفید را تغییر نخواهد داد و «استراتژی امروز همان است که دیروز بود.»

جان کربی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفت یقین دارد معامله اتمی حمایت کنگره را به دست خواهد آورد، اما افزود جان کری وزیر امور خارجه به تماس با قانون گذاران ادامه می دهد.

منندز در مخالفت با توافق به چاک شومر سناتور دموکرات نیویورک می پیوندد که در اوائل اوت گفت علیه آن رای خواهد داد و تلاش خواهد کرد سناتورهای دیگر را نیز با خود همراه سازد.

دقایقی پس از سخنرانی منندز، جک رید و شلدون وایت هاوس، سناتورهای رود آیلند، اعلام کردند از توافق حمایت خواهند کرد. جک رید عضو ارشد کمیته نیروهای مسلح سنا است و می تواند به تغییر نظر دمکرات های دیگر کمک کند.

جمهوریخواهان تقریبا با اتفاق با توافق مخالفت خواهند کرد و قرار است تا ۱۷ سپتامبر به قطعنامه ای که آنرا رد می کند رای بدهند.

در حال حاضر، سطح حمایت سنا ۱۱ رای از ۳۴ رایی که اوباما برای جلوگیری از رد توافق نیاز خواهد داشت کمتر است.

XS
SM
MD
LG