لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۷:۳۷

انتصاب اولین سفیر کرد اهل سنت در تاریخ جمهوری اسلامی


یک شهروند کرد اهل سنت به عنوان سفیر ایران در ویتنام و کامبوج انتخاب شد. او نخستین سفیر سنی در تاریخ جمهوری اسلامی است.

صالح ادیبی، رئیس بنیاد نخبگان استان کردستان و عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان است. او سال گذشته در جشن سالگرد پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری، به عنوان "نماینده اقوام" سخنرانی کرد و رای بالای استان کردستان به روحانی را یادآور شد.

او پس از انتخاب به عنوان سفیر نیز در جلسه سه‌شنبه شب شورای اداری استان کردستان حضور یافت و از "اعتماد نظام جمهوری اسلامی و دولت تدبیر و امید به یک نیروی کرد اهل سنت" قدردانی کرد.

آقای ادیبی توضیح داد که در ابتدا برای سفارت استرالیا مدنظر بوده اما بعد تصمیم گرفته شد که "به واسطه حضور مسلمانان اهل سنت در ویتنام و کامبوج"، یک نیروی اهل سنت برای آن منطقه انتخاب شود. آقای ادیبی امیدوار است تا با این انتخاب "روند ورود نیروهای کرد اهل سنت در پست های مدیریتی کشور هموار شود."

سید احسن علوی، نماینده سنندج در مجلس شورای اسلامی نیز با ابراز خوشحالی از انتخاب صالح ادیبی به عنوان سفیر اظهار امیدواری کرد که "از نیروهای کرد اهل سنت بیشتر در پست‌ها و مناصب مدیریتی استفاده شود."

همچنین محسن بیگلری، نماینده سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی "انتصاب اولین سفیر کرد و اهل سنت" را "شروعی برای استفاده بیشتر از جوانان و نیروهای توانمند کرد و اهل سنت در پست های مدیریتی و مسئولیت‌های مختلف" دانست.

رییس‌جمهوری اسلامی ایران در سفر مرداد ماه امسال به استان کردستان گفت که دولت او تبعیض میان شیعه و سنی را از میان برده و شهروندان سنی به مقام معاون وزیر و سفیر هم رسیده‌اند. این گفته‌ها با اعتراض فعالان مدنی و سیاسی کرد مواجه شد و یادآوری کردند که هیچ گاه هیچ شهروندی از اقلیت‌های مذهبی به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران انتخاب نشده است.

XS
SM
MD
LG