لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ایران ۱۳:۵۴

«ایران از حریم هوایی عراق برای کمک به سوریه استفاده نمی کند»


سناتور جان کری می گوید در صورت ادامه یافتن کمکهای ایران به سوریه با استفاده از زمین و آسمان عراق، آمریکا در اعطای کمک به عراق تجدید نظر خواهد کرد.

عراق اتهام غرب مبنی بر استفادۀ ایران از حریم هوایی این کشور برای ارسال کمک به سوریه را رد کرده است.

یک گزارش امنیتی که خبرگزاری رویترز آن را روز چهارشنبه منتشر کرد، حاکی از آن است که عراق به ایران اجازه داده است از حریم هوایی اش استفاده کند تا به متحد خود سوریه سلاح برساند. این گزارش همچنین حاکی از آن است که ایران از راه زمین و از طریق عراق به سوریه کامیون می فرستد.

این اتهامات البته تازگی ندارند و طی مدت قیام مردم سوریه علیه بشار اسد، چند بار علیه عراق مطرح شده اند.

علی الدباغ، سخنگوی دولت عراق، به رویترز گفت:«عراق هرگز حریم هوایی یا زمینی خود را برای کمک به دولت سوریه در اختیار کشور دیگری قرار نداده است.»

آقای الدباغ افزود کشورش آمادۀ آن است که بخشی از تلاشهای بین المللی برای کسب اطمینان از آن باشد که به هیچ یک از دو طرف درگیر در سوریه سلاح و مهمات نرسد.

بغداد در امتداد مرز صحرایی ششصد و هشتاد کیلومتری خود با سوریه، پستهای ایست-بازرسی متعددی بنا کرده است.

مقامهای آمریکایی اوایل ماه جاری میلادی(حدود سه هفته پیش) گفتند که مقامهای دولت عراق را در خصوص استفادۀ هواپیماهای ایرانی از آسمان آن کشور، مورد پرسش قرار داده اند.

روز چهارشنبه، سناتور جان کری تهدید کرد که در صورت ادامۀ کمکهای عراق به سوریه، آمریکا در اعطای کمک خود به عراق تجدید نظر خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG