لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ ایران ۰۰:۲۵

تامین سوخت روستائیان فلسطینی با ژنراتورهای بیوگاز اسرائیلی


برق رسانی به روستاهای دورافتاده فلسطینی با ژنراتورهای بیوگاز اسرائیلی
لطفأ صبر کنيد

No media source currently available

0:00 0:02:03 0:00

برق رسانی به روستاهای دورافتاده فلسطینی با ژنراتورهای بیوگاز اسرائیلی

روستاییان فلسطینی که در مناطق دورافتاده، بدون گاز، برق و خدمات در کرانه باختری رود اردن زندگی می‌کنند، با استفاده از ژنراتورهای بیوگاز اسرائیلی به انرژی پاک دسترسی پیدا کرده‌اند.

دستگاه ساخته شده توسط شرکت اسرائیلی "هوم بیوگاز" کود و پس مانده غذا را به گاز مصرفی برای روشنایی و آشپزی تبدیل می کند.

یکی از ساکنان روستای عوجا که اکنون برای تامین نیاز خود به گاز خانگی از دستگاه بیوگاز استفاده می‌کند، درباره آن گفت که خانواده او در سه ماه گذشته با استفاده از این دستگاه، حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد گاز مورد نیاز برای آشپزی خود را تامین کرده‌اند."

عامر ربیعه مهندس و مدیر اجرایی شرکت ربیعه که هماهنگ کننده نصب این دستگاه است نیز گفت که این دستگاه گاز مورد نیاز برای آشپزی را تامین می‌کند. او گفت: "هدف از ساخت این دستگاه استفاده از بیوگاز برای آشپزی است. این دستگاه در یک فرایند شیمیایی، کود و پس مانده غذا را به انرژی و کود شیمیایی برای کشاورزی تبدیل میکند. "

ربیعه توضیح داد که ساخت و نصب این دستگاه آسان است و با دفترچه راهنما، هر کسی می‌تواند به راحتی از آن استفاده کند. تا کنون حدود ۴۰ دستگاه در مرحله آزمایشی در مناطق دورافتاده کرانه باختری رود اردن نصب شده است. اتحادیه اروپا حدود ۵۰۰ هزار یورو در این پروژه سرمایه گذاری کرده است و مرکز پرز، که شیمون پرز رئیس جمهوری سابق اسرائیل راه اندازی کرده است، هماهنگی بین فلسطینی‌ها و اسرائیل را برای پیشبرد این پروژه انجام می‌دهد. تعدادی از این دستگاه‌ها در همکاری با اسرائیل برای بادیه نشینان در صحرای نقب در اسرائیل نصب شده است. اوشیک افراتی مدیر اجرایی هوم بیوگاز، سازنده این دستگاه امیدوار است این پروژه بتواند خدمات اولیه را در اختیار مناطق دور افتاده قرار دهد.

او در این باره گفت: "این دستگاه برای هر کسی در مناطق در حال رشد، قابل استفاده خواهد بود. زباله را به انرژی پاک تبدیل می‌کند ضمن اینکه مانند هنگام آشپزی با هیزم، دود ناشی از سوختن هیزم استشمام نمی‌شود. حتی غرب هم می‌تواند از این دستگاه برای انرژی پاک استفاده کند. "

فرآیند تخمیر برای تولید گاز، از طریق باکتری که به شکل پودر یا مایع در دستگاه بیوگاز ریخته می‌شود، تسریع می‌شود، ضمن آن که باکتری در فرآیندی دائمی تکثیر می‌شود.

XS
SM
MD
LG