لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۴:۲۹

کویت ۲۶ نفر را به توطئه و ارتباط با ایران و حزب الله لبنان متهم کرد


عکس آرشیوی از مردم و نیروهای امنیتی کویت پس از وقوع یک انفجار مرگبار در مسجد امام صادق در شهر کویت - ۵ تیر ۱۳۹۴
عکس آرشیوی از مردم و نیروهای امنیتی کویت پس از وقوع یک انفجار مرگبار در مسجد امام صادق در شهر کویت - ۵ تیر ۱۳۹۴

کویت ۲۶ نفر از جمله یک ایرانی را به در اختیار داشتن اسلحه و ارتباط با ایران و گروه شبه نظامی حزب الله در لبنان به منظور طرح‌ریزی برای انجام حملاتی در آن کشور متهم کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این پرونده در ارتباط با محموله اسلحه‌ای است که اخیرا در کویت کشف و ضبط شده و رسانه های این کشور حاشیه خلیج فارس، گزارش داده بودند که از ایران قاچاق شده بود.

به گزارش رویترز، خبرگزاری دولتی کویت روز سه‌شنبه به نقل از یک مقام دادستانی آن کشور نوشت که ۲۵ نفر از این افراد تبعه کویت هستند و تنها یک نفر از آنها شهروند ایران است.

تهران هنوز به این گزارش واکنشی نشان نداده است.

بر اساس این گزارش، سه تن از مظنونان فراری هستند و محاکمه آنها بطور غیابی آغاز شده است؛ اما برای سایرین که دستگیر شده‌اند، قرار بازداشت نامحدود صادر شده است.

رسانه‌های کویت روز ۲۵ مرداد ماه از کشف مقادیر زیادی سلاح در یک خانه مسکونی در نزدیکی مرز کویت و عراق، و همچنین بازداشت سه مالک آن خبر داده و ادعا کردند این محموله از ایران، برای یک گروه وابسته به حزب‌الله لبنان در کویت ارسال شده بود.

یک مقام بلندپایه کویت پیشتر در روز یکشنبه، تهران را به دست داشتن در بمبگذاری اخیر در بحرین متهم کرد و گفت ایران "دشمن حقیقی" کشورهای عرب حوزه خلیج فارس است.

برخی همسایگان عرب ایران در حوزه خلیج فارس تهران را متهم می‌کنند که برای گسترش نفوذ خود در خاور میانه، در امور داخلی کشورهای منطقه دخالت می‌کند و برخی حوادث در آن کشورها – بویژه عراق، سوریه و یمن – را به ایران نسبت می‌دهند.

تهران ادعای دخالت در دیگر کشورهای منطقه را رد می‌کند و دولت حسن روحانی، بویژه پس از توافق هسته‌ای ۲۳ تیر ماه با جامعه بین المللی، در صدد تنش‌زدایی با این کشورها بر آمده است.

XS
SM
MD
LG