لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ایران ۱۲:۰۳

تظاهرات اعتراضی لبنانی ها در بیروت رنگ و بوی سیاسی گرفت


هزاران لبنانی در حالی که پرچم‌های قرمز، سفید و سبز کشورشان را در دست داشتند، روز شنبه به میدانی در مرکز بیروت سرازیر شدند و بزرگترین تظاهراتی که هفته گذشته در اعتراض به انبار شدن زباله‌ها در خیابان‌های پایتخت آغاز شد را برپا کردند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ناتوانی دولت در حل بحران، به اعتراضات گسترده تر علیه یک طبقه سیاسی که از پایان جنگ داخلی در سال ۱۹۹۰ میلادی بر لبنان مسلط بوده، و نیز دولتی که قادر نبوده است حتی خدمات اولیه را برای مردم فراهم آورد، تبدیل شده است.

بنا بر این گزارش، معترضان میدان "شهدا" در مرکز پایتخت را پرکردند و شعارهایی علیه دولت سر دادند. با این حال، گروه اصلی پشت سر اعتراضات جاری، درخواست هایی مطرح کرد و ۷۲ ساعت به دولت مهلت داد تا پاسخ دهد.

سخنگوی گروه در سخنانی در برابر معترضان، ضمن آن که خواستار استعفای وزیر محیط زیست لبنان شد، گفت وزیر کشور نیز باید در مورد رفتار بی‌رحمانه پلیس با معترضان در هفته گذشته مسئول شناخته شود.

به گفت او اگر دولت پاسخگو نباشد، اقدامات اعتراضی گروه را تا سه شنبه شب تشدید خواهد کرد.

بنا به گزارش‌ها، دست کم دو یا سه نفربر زرهی پلیس لبنان در اطراف دفتر نخست وزیر مستقر شده‌اند.

هفته گذشته دو تجمع اعتراضی که حدود ۲۰ هزار نفر در آنها حضور داشتند، بطور کلی مسالمت آمیز بود. اما این تجمعات هنگامی که پلیس برای متفرق کردن گروه‌هایی که سعی داشتند محاصره امنیتی در اطراف دفتر نخست وزیر را درهم بشکنند از باتوم، گاز اشک آور و لوله‌های آب پاش استفاده کرد، به خشونت کشیده شد.

سازمان عفو بین الملل نیز روز شنبه از مقامات لبنان خواست درباره اتهام استفاده بیش از اندازه نیروهای امنیتی از زور برای متفرق ساختن معترضان تحقیق کنند.

XS
SM
MD
LG