لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۰:۰۸

رهبر کره شمالی: توان نظامی و هسته‌ای ما توافق با سئول را ممکن ساخت


عکس آرشیوی از کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در نشست اضطراری ارتش در پیونگ یانگ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
عکس آرشیوی از کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در نشست اضطراری ارتش در پیونگ یانگ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۴

در حالی که ایالات متحده و کره جنوبی بزرگترین رزمایش نظامی مشترک خود را آغاز کرده‌اند، رهبر کره شمالی روز جمعه توافق اخیر با کره جنوبی را به عنوان فرصتی برای کاهش تنش و بهبود مناسبات دوجانبه ستود.

رزمایش آمریکا و کره جنوبی، با استفاه از سلاح های واقعی، در نزدیکی شهر پوچیون، پس از روزها تنش بین دو کره برگزار می‌شود.

یکی از دلائل اختلاف پیونگ‌ یانگ و سئول، رزمایش های مشترک کره جنوبی با آمریکا است. کیم جونگ اون در گذشته در واکنش به این رزمایش‌ها با زبان تهدید علیه واشنگتن و سئول سخن می‌گفت.

پیونگ یانگ و سئول روز سه‌شنبه با هدف پایان دادن به افزایش تنش نظامی و تبادل آتش‌ روزهای پیش از آن، دور جدیدی از گفتگوها بر مسائل مورد اختلاف را آغاز کنند؛ گفتگوهایی که از حدود پنج سال پیش متوقف شده است.

این توافق در پی مذاکرات ۲۴ ساعته در دهکده پان مون جوم صورت گرفت.

رهبر کره شمالی روز جمعه قدرت نظامی و تسلیحات هسته‌ای کشورش را برای رسیدن به توافق مؤثر دانست و گفت در در نشست حزب حاکم گفت توافق اخیر "به هیچ وجه در میز مذاکره به دست نیامد، بلکه قدرت نظامی عظیم (ما) با نیروی بازدارنده هسته‌ای برای دفاع از خود» آن را ممکن ساخت.

علاوه بر تاکید بر ازسرگیری گفتگوها، سئول موافقت کرد پخش پیام‌های تبلیغاتی به داخل کره شمالی را متوقف کند، و پیونگ یانگ نیز نسبت به حادثه انفجار مین که دو سرباز کره جنوبی را معلول کرد، ابراز تاسف کرد.

ایالات متحده آمریکا، متحد سرسخت کره جنوبی، ضمن استقبال از این توافق ابراز امیدواری کرده است که تنش در شبه جزیره کره از بین برود.

XS
SM
MD
LG