لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۰:۳۱

تلاش اوباما برای جلب حمایت قانون گذاران حتی در روزهای تعطیل


باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا به همراه خانواده خود روزهای آخر تعطیلات تابستانی را در جزیره مارتا ویینیارد می گذراند؛ خانه ای رو به اقیانوس اطلس که باراک اوباما آن را اجاره کرده است.

این در حالی است که در واشنگتن با وجود تعطیلات تابستانی کنگره آمریکا، مسئله بحث و گفتگو بر سر مخالفت یا موافقت با قرارداد اتمی ایران همچنان داغ باقی مانده است.

هر چند باراک اوباما روزهای تعطیل خود را می گذراند، با این همه بنا بر نشریه نیویورک تایمز، رئیس جمهوری به اعضای کنگره آمریکا تلفن می کند و در این تلاش است که هنگام اخذ رای در ماه سپتامبر برای توافق اتمی ایران، حمایت آنان را با خود داشته باشد.

رئیس جمهوری آمریکا در این گفتگوهای تلفنی با قانون گذاران، به آنان می گوید اگر شما از این قرارداد حمایت می کنید، ما می خواهیم آن را روشن کنید.

نیویورک تایمز می نویسد که این سخنان را یکی از مقامات کاخ سفید که نمی خواست نامش فاش شود، ابراز داشت.

وی از قول رئیس جمهوری می گوید اگر شما هنوز نگرانی در باره این قرارداد دارید؛ ما می خواهیم [در باره آن] به پرسش های شما پاسخ دهیم.

در همین حال، باب کورکر سناتور جمهوری خواه از ایالت تنسی و رئیس کمیته پر قدرت روابط خارجی سنای آمریکا در نشریه واشنگتن پست می نویسد اکنون که دولت اوباما به آن چه که بنابر باورش یک قرارداد قابل قبول است، دست یافته این مسوولیت کنگره آمریکاست که مشخص کند آیا این قرارداد در جهت منافع ملی ماست و ایالات متحده را امن تر می کند و جلوی ایران را از تولید برنامه تسلیحاتی اتمی باز می دارد یا خیر.

سناتور جمهوری خواه می گوید من باور ندارم که [ این قرارداد] چنین باشد. بلکه به جای آن که این قرارداد برنامه غنی سازی اتمی ایران را پایان دهد، در طول زمان، این قرارداد، برنامه اتمی دولتی را که در جهان از تروریسم حمایت می کند؛ صنعتی خواهد کرد.

سناتور کورکر همچنین می گوید که کنگره باید این قرارداد را رد کند.

با این همه، بنابر نشریه پولیتیکو ۷۵کارشناس می نویسند که قرارداد اتمی ایران، استانداردهای تاریخی را برای موافقت نامه های کنترل تسلیحاتی رعایت کرده است.

علاوه بر آن، ده ها نفر از کارشناسان تسلیحاتی و عدم تولید سلاح های اتمی نیز با امضای بیانیه ای قرارداد اتمی ایران را تایید می کنند و دیلی نیوز از قول شبکه خبری آسوشیتدپرس می نویسد که رای گیری ماه سپتامبر برای قرارداد اتمی ایران مانند غولی بین کنگره آمریکا و رئیس جمهوری ایستاده است و حتی اگر قانون گذاران این قرارداد را رد کنند؛ مسئله برای کاخ سفید به معنای پایان بازی نیست، باراک اوباما می تواند قرارداد اتمی با ایران را، حتی اگر کنگره آمریکا آن را رد کند، اجرا نماید.

XS
SM
MD
LG