لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ایران ۰۳:۲۲

مخالفت چین و روسیه با اعمال تحریم سوریه


چین با اعمال تحریم برای مقابله با بحران سوریه ابراز مخالفت کرده است. این مخالفت یک روز پس از آن ابراز شده است که وزیر امورخارجۀ فرانسه پیشنهاد کرد که گامهایی برای رسیدن به آتش بس در سوریه برداشته شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز پنجشنبه گفت پکن با استفاده از فشار مخالف است و به جای آن از کوشش های کوفی عنان فرستاده بین المللی پشتیبانی می کند.

وی افزود که تحت شرایط کنونی، تمامی طرفهای درگیر باید از کوششهای میانجیگرانۀ کوفی عنان با تمام قوا حمایت کنند و با ناظران سازمان ملل متحد نیز همکاری کنند تا به اعمال هر شکل و شیوه ای از خشونت پایان داده شود و شهروندان مصون بمانند و وضعیت نگران کنندۀ کنونی سوریه خاتمه یابد.

روسیه نیز با کوشش های غرب و کشورهای عرب برای وضع تحریم های سازمان ملل متحد بر دولت سوریه مخالفت کرده است. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روز چهارشنبه از فروش اسلحه به سوریه دفاع کرد و گفت این اقدام قوانین بین المللی را نقض نمی کند.

سفیر سوریه در روسیه نیز با واکنش مقامهای آمریکا در قبال خرید سلاح از روسیه ابراز مخالفت کرد و افزود که این سلاحها برای دفاع خریداری شده اند. ریاض حداد کشورهای غربی را مسئول شکست احتمالی طرح صلح آقای عنان دانست.

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه امریکا روز چهارشنبه گفت زمان آن رسیده است که جامعه بین المللی، از جمله روسیه، پشت میز بنشینند و در یافتن راهی برای پیشرفت در سوریه «سازنده باشند.»

در این میان، خشونت در سوریه روز پنجشنبه ادامه یافت، و گزارش رسید زد و خوردهایی در حمص و راستان در گرفته است. گروه ناظر بر حقوق بشر در سوریه گفت دست کم ۴ تن در این برخوردها کشته شدند.

ناظران سازمان ملل متحد روز پنجشنبه از محل انفجار اتومبیلی بمب گذاری شده در نزدیکی پایتحت - که به گفته رسانه ها ۱۴ تن در آن مجروح شدند - دیدن کردند.

عفو بین الملل گزارشی منتشر کرد که در آن گفته می شود شواهد جدیدی از نقض گسترده و منظم حقوق بشر توسط نیروهای دولتی به دست آورده است.

عفو بین الملل می گوید اعضای آن شاهد بودند که نیروهای امنیتی اواخر ماه پیش بسوی تظاهر کنندگان در حلب تیراندازی کردند، و خانواده ها گفتند سربازان مردم را از خانه هایشان بیرون می کشیدند و می کشتند.

یک مشاور ارشد عفو بین الملل گفت شورای امنیت سازمان ملل متحد در برقراری صلح در سوریه شکست خورده است، و خواهان عملی قاطع برای مجازات مسئولان شد.

عفو بین الملل گفت گزارش هایی دریافت کرده که حاکی است از آغاز بحران در سوریه بیش از ۱۰ هزار تن کشته شده اند، و این رقم ممکن است به مراتب بالاتر باشد.
XS
SM
MD
LG