لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ایران ۱۴:۴۲

شورای حقوق بشر سازمان ملل کشتار حوله را محکوم کرد


رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار تحقیق مستقل در مورد قتل عام دهها غیر نظامی در شهر حوله در سوریه شده است.

اظهارات ناوی پیلای، رئیس کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد به صورت بیانیه ای به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ارسال شد. این شورا برای گفتگو در مورد قتل عام روز ۲۵ مه در حوله روز جمعه در ژنو جلسه اضطراری تشکیل داد. در کشتار شهر حوله حداقل ١٠٨ تن به قتل رسیدند که تقریباً نیمی از آنها کودک بودند.

خانم پیلای گفت احتمال دارد این سانحه به جنایت علیه بشریت منتهی شود. وی از دولت سوریه خواست تا برای اجرای تحقیقات در مورد این قتل عام و دیگر موارد نقض حقوق بشر دسترسی کامل فراهم کند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد تدوین قطعنامه ای گفتگو می کند که ایالات متحده، ترکیه و قطر تسلیم این شورا و در آن قتل عام حوله را محکوم کردند. کشتار حوله خشم جامعه بین الملل را برانگیخت و بر تلاش ها به هدف پایان دادن به درگیری های ١۵ ماهه سوریه افزود. برخی از دیپلمات های ارشد پیشنهاددکردند یک ائتلاف بین المللی برای برکناری بشار اسد از قدرت تشکیل شود.

کشتارهای قصیر و حوله در استان حمص به وقوع پیوستند که حمایت مردمی از جناحها و گروههای مخالف در آن بسیار گسترده و قابل توجه است.

هیات ناظران سازمان ملل متحد که پس از قتل عام هفته پیش از حوله بازدید کردند گفتند گمان می رود نیروهای شبه نظامی هوادار دولت در آن دست کشتار دست داشته باشند.

دولت سوریه می گوید تحقیقات اولیه نشان می دهد که گروه های مخالف مسلح مسئول خشونت ها و بی رحمی های اخیر بوده اند. به ادعای دولت سوریه مخالفان به خانواده هایی که در اعتراض های ضددولتی شرکت نکرده بودند، حمله کردند.

سوزان رایس، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد ادعای دولت سوریه را «مضحک و نامعقول» خواند.

سه شنبه گذشته بسیاری از کشورهای اروپایی، استرالیا و آمریکا دیپلماتهای سوری را در اعتراض به قتل عام حوله اخراج کردند.

ویکتوریا نولند سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا طی بیانیه ای گفت اخراج زهیر جبور کاردار سوریه در واشنگتن در واکنش به کشتار در دهکده الحوله است. در این بیانیه آمده است این اقدام در هماهنگی با کشورهای شریک از جمله استرالیا، کانادا، اسپانیا، بریتانیا، فرانسه و آلمان اتخاذ شده است.


شورای امنیت سازمان ملل نیز قبلاً دولت سوریه را به دلیل کشتار روستای الحوله در استان حمص محکوم کرده بود.
XS
SM
MD
LG