لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۱:۲۸

سازمان ملل متحد بمباران بازار میوه و تره‌بار دوما در سوریه را محکوم کرد


سازمان ملل متحد حمله جت‌های جنگنده سوریه و بمباران بازار میوه و تره‌بار در حومه دمشق را محکوم کرد. این حمله صدها کشته و مجروح برجای گذاشت که اغلب غیرنظامی بودند.

بمباران روز یکشنبه بازار میوه و تره‌بار شهرک دوما در شمال شرقی دمشق در یکی از پررفت و آمدترین ساعات روز صورت گرفت و دست‌کم ۱۱۰ کشته برجای گذاشت. این یکی از مرگبارترین حملات طی جنگ داخلی سوریه در چهار سال گذشته است.

استفن اوبراین معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه می‌گوید، ادامه جنگ فرسایشی در سوریه نه‌تنها جان میلیون‌ها انسان در آن کشور را به شدت تحت تاثیر قرار داده، بلکه ثبات منطقه را نیز تهدید می‌کند.

شهرک دوما در تقریبا هجده ماه گذشته از کنترل نیروهای دولت مرکزی خارج بوده است.

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه می‌گوید با وجود گذشت چهار سال از جنگ داخلی سوریه و مشاهده صحنه‌های دلخراش این جنگ، این بار از شدت حادثه و بی‌اعتنایی به جان و مال غیرنظامیان، شگفت‌زده شده است.

استفن اوبراین، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه گفت: «من از بی‌توجهی مطلق تمام طرف‌های درگیر به جان غیرنظامیان، وحشت‌کرده و منزجر شده‌ام. حمله به نظامیان قانونی و قابل‌پذیرش نیست و باید متوقف شود. از تمام طرف‌های درگیر این جنگ می‌خواهم از جان غیرنظامیان محافظت کرده و به قوانین بین‌الملل در امور بشردوستانه احترام بگذارند.»

دیدبان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن نیز می‌گوید دست‌کم دویست و پنجاه نفر در این بمباران که به گفته این سازمان نمونه دیگری است از «کشتار و قتل عام توسط قوای دولتی» زخمی شده‌اند.

یک شاهد عینی گفت نیروی هوایی سوریه نیز چندی پیش بازارچه میوه و تره‌بار شهرک دوما را بمباران کرده بود، اما شدت حادثه روز یکشنبه به حدی بود که تعداد تلفات و مجروحان فراتر از ظرفیت آمبولانس‌ها و درمانگاه‌ها در این ناحیه بود.

در حمله اخیر دو بمب منفجر شد. پس از انفجار اولین بمب و رسیدن امدادگران برای رسیدگی به اوضاع، بمب دوم منفجر شد.

باوجودیکه شهرک دوما در تقریبا ده کیلومتری دمشق واقع شده اما هنوز دولت سوریه بمباران این محل را تائید نکرده و به اخبار مربوط به آن واکنش نشان نداده است.

XS
SM
MD
LG