لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ایران ۰۹:۵۹

تاکید مقامات ارشد آمریکا و چین بر توسعه مناسبات


در آستانه سفر رئیس‌جمهوری چین به آمریکا، مقامات ارشد دو کشور بر جنبه‌های مثبت در مناسبات دو جانبه تاکید کردند.

در حالی که دو اقتصاد بزرگ جهان منافع دو جانبه مهمی از جمله مهار برنامه اتمی کره شمالی دارند، اختلافات عمیق در مسائل گوناگون از امنیت اینترنت گرفته تا ادعاهای چین در دریای جنوبی چین، میان آنها باقی است.

به گزارش رویترز، سوزان رایس مشاور امنیت ملی آمریکا و مقامات چین در جریان دیدارهایی در روز جمعه به چگونگی روابط دو کشور پرداختند. خانم رایس با اشاره به "تحول و تقویت مناسبات دو جانبه در سال‌های اخیر" گفت: "ما قادر بوده‌ایم درباره اختلافات خود بحث کنیم و معتقدیم باید به گونه‌ای سازنده به آنها پرداخته شود."

یانگ جی یچی، مشاور دولت چین نیز که مقامش بالا تر از وزیر خارجه است در این دیدار با یادآوری همکاری نزدیک دو کشور درباره مسائل هسته‌ای ایران و کره شمالی عنوان کرد:"با کوشش‌های مشترک دو طرف، چین و آمریکا توانسته‌اند تحول مثبت در مناسبات را حفظ کنند."

او بر علاقه پکن به رشد مناسبات با واشنگتن تاکید کرد و گفت: "ما آماده هستیم همکاری عملی دو جانبه را پیش ببریم؛ مسائل حساس را مدیریت کنیم و دوستی بین مردم دو کشور را تقویت کنیم."

خانم رایس با فان چانگلونک، معاون کمیسیون نظامی مرکزی چین نیز ملاقات کرد و گفت که آمریکا به توسعه روابطی سالم و با ثبات با ارتش آزادیبخش چین متعهد است. او همکاری بین دو کشور را در مهار شیوع ابولا در افریقای غربی و کوشش برای نبرد با دزدی دریایی در خلیج عدن ستود.

مقام چینی هم در این دیدار تاکید کرد که دو طرف باید برای کنترل و حل اختلافات و خطرات تلاش کنند.

به گزارش آسوشیتدپرس، این دو مقام ایالات متحده و چین در برابر خبرنگاران در مورد مسائل سایبری یا دریای جنوبی چین جنوبی اظهار نظر نکردند.

XS
SM
MD
LG