لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ایران ۲۱:۳۴

شمار سناتورهای حامی توافق اتمی ایران به ۴۲ نفر رسید


شمار سناتورهای حامی توافق اتمی ایران به ۴۱ نفر رسید
لطفأ صبر کنيد

No media source currently available

0:00 0:04:19 0:00

در حالی که قانون گذاران آمریکایی پس از یک ماه تعطیلی کنگره به محل کار خود باز گشته اند و در صدر برنامه های روز سه شنبه کنگره رسیدگی به توافق هسته ای با ایران است، بیش از ۴۰ عضو دموکرات مجلس ۱۰۰ نفره سنا از این توافق اعلام حمایت کرده اند.

روز دوشنبه چهار سناتور دموکرات، ران وایدن از ایالت اوریگان، ریچارد بلومنتال از کنتیکت، گری پیترس از میشیگان و سپس ماریا کانتول از ایالت واشنگتن، از توافق حمایت کردند و تعداد سناتورهای حامی توافق را به ۴۲ رساندند، که به این معنا است که آنها عملا می توانند مانع رای گیری مصوبه رد توافق اتمی ایران در کنگره تحت کنترل جمهوریخواهان شوند.

سناتور هری رید، رهبر اقلیت سنای آمریکا و حامی توافق اتمی با ایران روز سه شنبه گفت با رد توافق اتمی سیاست اولویت داشتن دیپلماسی را رد کرده‌ایم.

قانون گذاران تا ۲۶ شهریور، (۱۷ سپتامبر) فرصت دارند در مورد توافق اتمی قدرت های جهانی با ایران، رای گیری کنند.

جمهوریخواهان یک صدا از این توافق انتقاد کرده و گفته اند آن را رد خواهند کرد.

اما باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا گفته است در صورتی که اعضای کنگره طرح رد توافق را تصویب کنند، او چنین مصوبه ای را وتو خواهد کرد. آقای اوباما اکنون از میزان کافی حمایت سناتورهای دموکرات برای آنکه وتوی او به قوت خود باقی بماند، برخوردار است.

اکنون با حمایت ۴۲ سناتور، شاید اصلا نیازی به وتوی رئیس جمهوری برای اجرای توافق نباشد. باراک اوباما پس از رای گیری در کنگره تا ۲۲ روز فرصت دارد که در صورت نیاز آن را وتو کند.

همزمان با بررسی توافق در کنگره، رویدادهای بسیاری در آمریکا در حمایت و در مخالفت با توافق اتمی ایران جریان دارد.

روز سه شنبه دیک چنی، معاون رئیس جمهوری آمریکا در دوران جرج بوش به شدت از توافق اتمی با ایران انتقاد کرد و به نوعی گفت آمریکا باید اقدام به تهدید نظامی ایران برای متوقف کردن برنامه هسته ای این کشور کند.

مخالفان توافق اتمی در آمریکا می گویند این توافق مانع دستیابی ایران به سلاح اتمی نمی شود و دست ایران را برای نفوذ بیشتر در خاورمیانه باز می گذارد. اما دولت باراک اوباما می گوید این توافق بهترین گزینه موجود برای بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح اتمی است.

صدای آمریکا به طور زنده گفتگوهای مربوط به بررسی توافق اتمی ایران در کنگره آمریکا و رویدادهای جانبی مربوط به آن را پوشش می دهد.

XS
SM
MD
LG