لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۶:۲۹

آمریکا قتل مدیر موزه پالمیرا را محکوم می کند


روز ۱۸ اوت، خالد الاسد، باستانشناس ۸۲ ساله برجسته سوریه،که بیش از ۴۰ سال مسئولیت حفظ ماندگارهای تاریخی در شهر باسنانی پالمیرا را بر عهده داشت، به گونه ای بی رحمانه توسط گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش به قتل رسید.

در ماه مه ۲۰۱۵، داعش کنترل تدمر، که ویرانه های تاریخی پالمیرا را در بر دارد، به دست گرفت. علیرغم خطرات همراه با اقدامات جنایتکارانه قبلی داعش و ویرانی در دیگر محل های میراث فرهنگی، الاسد در شهر ماند تا از گنجینه های آن حفاظت کند، و به تخلیه موزهپیش از استیلای داعش کمک کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت "ایالات متحده قتل مردی را که زندگی اش را وقف حفظ گنجینه های فرهنگی سوریه کرد، به شدت محکوم می کند. زندگی و کارهای خارق العاده او، همانند بسیاری از قربانیان داعش، با کار قاتلان وحشی وی بشدت در تضاد بود."

به گفته جان کربی "اینگونه اقدامات برای از بین بردن تاریخی غنی سوریه سرانجام شکست خواهد خورد. عملیات داعش در آسیب رساندن به مراکز تاریخی در عراق و سوریه که قرن ها حفظ شده است، و غارت آنها، نه فقط نشانه های غیرقابل جایگزین زندگی و جوامع باستان را از بین برده، بلکه همچنین به تامین هزینه های ادامه حکومت وحشت آن در داخل دو کشور کمک کرده است."

وی افزود "ما در حالی که به بی رحمی داعش و رنج و عذابی که بر مردم سوریه و عراق وارد می آورد پاسخ می دهیم، همچنان تمام طرف ها در دو کشور و در جامعه بین المللی را ترغیب می کنیم داعش را با رد قاچاق و فروش آثار هنری غارت شده، از این جریان پول محروم کنند. تمام کسانی که محل ها و ماندگارهای فرهنگی مهم را ویران می کنند باید حساب پس بدهند."

XS
SM
MD
LG