لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ایران ۰۴:۳۲

بر حمایت قانون گذاران از توافق اتمی با ایران افزوده می شود


علیرغم مخالفت شدید جمهوریخواهان با توافق اتمی با ایران و یک پیکار تبلیغاتی چندین میلیون دلاری علیه آن، کاخ سفید به تامین آرای مورد نیاز برای بازداشتن کنگره از رد توافق نزدیک می شود.

فایننشال تایمز می نویسد برخی از دستیاران سناتورهای دموکرات معتقدند حمایت در حزب برای جلوگیری از تصویب قطعنامه علیه معامله کافی خواهد بود، به این معنا که رئیس جمهوری نیاز نخواهد داشت برای حفظ دومین ارجحیت سیاست خارجی خود، به وتو متوسل شود.

پتی موری، که چهارمین سناتور ارشد دموکرات تلقی می شود، روز سه شنبه به جمع قانون گذارانی که توافق را تایید می کنند پیوست، در بیانیه ای معامله اتمی با ایران را "بهترین فرصت" برای یک راه حل دیپلماتیک نیرومند نامید و گفت توافق "ما را در موضعی نیرومند تر قرار می دهد و تمام گزینه ها را اگر ایران به تعهداتش پای بند نماند باز نگاه می دارد."

تصمیم پتی موری در پی اقدام مشابه هری رید رهبر اقلیت سنا در روز یکشنبه صورت می گیرد که اعلام کرد بسود معامله اتمی رای خواهد داد، و در مصاحبه ای تلفنی با واشنگتن پست گفت آنچه را در توان دارد برای مسلم ساختن ماندگاری توافق به کار خواهد برد. او توافق را "بهترین و تنها راه برای بازداشتن ایران از دست یابی به اسلحه اتمی" توصیف کرد.

تا کنون فقط دو سناتور دموکرات، چارلز شومر و رابرت منندز، گفته اند با توافق مخالفت خواهند کرد.

کنگره تا نیمه سپتامبر فرصت دارد توافق را بررسی کند، و به قطعنامه ای که مانع از اجرای آن می شود رای بدهد. برای خنثی کردن وتوی رئیس جمهوری، نیاز خواهد بود ۶۷ سناتور و ۲۹۰ عضو مجلس نمایندگان علیه توافق رای بدهند.

نانسی پلوسی، رهبر دموکرات ها در مجلس نمایندگان، هفته پیش به آسوشیتدپرس گفت او معتقد است حمایت از معامله در مجلس نمایندگان کافی خواهد بود.

XS
SM
MD
LG