لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ایران ۱۴:۵۰

سفر فرستاده جدید آمریکا در امور سوریه به روسیه و عربستان


فرستاده جدید آمریکا برای سوریه به روسیه و عربستان می رود
لطفأ صبر کنيد

No media source currently available

0:00 0:02:50 0:00

فرستاده ویژه جدید ایالات متحده قرار است در سفر به روسیه و عربستان سعودی و دیدار با مقام‌های این کشورها، و همچنین با سفر به سوئیس و گفتگو با مقامات مقر سازمان ملل متحد، راه‌های حل بحران سوریه را بررسی کند.

ماموریت "مایکل رتنی" پایان دادن به جنگ داخلی در سوریه است که بیش از ۴ سال زیرساخت‌های آن کشور را نابود کرده، هر بخش آن در دست یک گروه افتاده و جان بیش از ۲۵۰ هزار غیرنظامی را گرفته است.
سوریه همچنین در حال حاضر بزرگترین تعداد آوارگان و پناهجویان در جهان را به خود اختصاص داده است.

جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در باره ماموریت آقای رتنی می‌گوید: "من نمی خواهم از جانب روسیه سخن بگویم، اما به روشنی تمام می گویم سوریه راه حل نظامی ندارد. این موضع دولت ایالاتت متحده است؛ موضع جان کری وزیر خارجه است."

رتنی پیشتر در مقام دیپلمات وزارت خارجه آمریکا در اورشلیم، دوحه، و سایر شهرهای خاورمیانه خدمت کرده است و این ماموریت جدید در ماه ژوئیه گذشته به او داده شد.

دولت باراک اوباما در ماه‌های اخیر بر میزان تلاش‌ها برای پایان دادن به بحران سوریه افزوده است. در سوم ماه اوت (۱۲ مرداد ماه) در دیدار جان کری با سرگئی لاورف وزیر خارجه روسیه و عادل الجبیر همتای سعودی او در دوحه قطر، این موضوع مورد بررسی قرار گرفت.

دو روز بعد از آن نشست مشترک، وزیران خارجه ایالات متحده و روسیه بار دیگر در کوالالامپور پایتخت مالزی در همین زمینه به تبادل نظر پرداختند. عادل الجبیر نیز در ماساچوست آمریکا در دیدار با جان کری بار دیگر موضوع را مورد بررسی قرار داد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در باره این دیدارها می‌گوید: "وزیر خارجه ایالات متحده می‌خواهد به بررسی همه گزینه‌ها با همتایان روس و سعودی خود ادامه دهد، تا مشخص شود کدام گزینه بهتر خواهد بود."

روسیه و ایران از حکومت بشار اسد، و ایالات متحده و عربستان سعودی از مخالفان اسد پشتیبانی می‌کنند.

هفدهم ماه اوت (۲۶ مرداد ماه) برای نخستین بار در شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای در زمینه یافتن راه حل سیاسی برای بحران داخلی سوریه به تصویب رسید.

XS
SM
MD
LG