لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۷:۱۷

آلبرایت: دولت کلینتون هم آماده تعامل با ایران بود اما تهران آمادگی نداشت


مادلین آلبرایت وزیر خارجه اسبق ایالات متحده
مادلین آلبرایت وزیر خارجه اسبق ایالات متحده

مادلین آلبرایت وزیر خارجه ایالات متحده در دولت بیل کلینتون، توافق هسته‌ای ۲۳ تیر ماه بین جامعه جهانی و ایران را "بازی برد-برد" دانست.

خانم آلبرایت در گفتگو با شبکه خبری سی.ان.ان گفت، در دوره تصدی او ایرانیان آمادگی تعامل نداشتند، در حالی که ما آماده گفتگو و حل مسائل بودیم.

وزیر خارجه اسبق آمریکا گفت "سیاست خارجی یعنی ترغیب دیگران به انجام کاری که شما می‌خواهید. پیشیرد این امر، هم با کلمات و هم با موشک میسر است، اما آمیزه این دو به شکل دقیق می‌شود هنر دیپلماسی."

خانم آلبرایت توافق وین را یک "ضربه جسورانه دیپلماسی" توصیف کرد و گفت آمریکا و ایران هیچکدام نباید این فرصت را از دست بدهند، چون در منطقه پر آشوب خاورمیانه این توافق می‌تواند تاحدی راهگشا باشد.

سخنان این مقام سیاست خارجی آمریکا در حالی بیان شده است که موافقان و مخالفان توافق هسته‌ای در آمریکا برای حفظ یا رد این توافق توسط کنگره، تلاش می‌کنند.

دولت باراک اوباما از حامیان توافق، به ویژه سیاستمداران دموکرات، خواسته است حمایت خود از توافق هسته‌ای با ایران را با "صدای بلند" اعلام کنند.

از سوی دیگر، رئیس جمهوری ایالات متحده با انتقاد از حمله کنندگان به یهودیان طرفدار توافق هسته‌ای با ایران، آنها را شبیه آمریکایی‌های آفریقایی تبار منتقد خود خواند که می گویند اوباما خیلی هم سیاه نیست و سیاهپوستان آمریکا را مورد مصالحه قرار داده است.

باراک اوباما در مصاحبه با روزنامه یهودی فوروارد گفت، وقتی که او با بخشی از مواضع دولت اسرائیل موافق نیست، به وی برچسب یهودستیزی زده می‌شود، ضمن این که به گفته رئیس جمهوری آمریکا، بخشی از وزیران یهودی در کابینه او هم مورد حمله قرار می‌گیرند و به یهودستیزی متهم می‌شوند.

در پی مخالفت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل با توافق قدرت‌های جهانی بر سر برنامه هسته‌ای ایران، بخشی از یهودیان ایالات متحده نیز به مخالفت با این توافق پرداختند.

XS
SM
MD
LG