لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۸:۱۶

نهاد حقوق بشری: یک کولبر بر اثر شلیک بدون اخطار مأموران مرزبانی کرمانشاه کشته شد


تصویر «شبکه حقوق بشر کردستان» از پیمان احمدی، کولبری که کشته شد.
تصویر «شبکه حقوق بشر کردستان» از پیمان احمدی، کولبری که کشته شد.

یک نهاد حقوق بشری گزارش داد که بر اثر شلیک بدون اخطار مأموران مرزبانی نوسود به شماری از کولبران، یک کولبر کشته شد.

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، نیروهای مرزی بخش «نوسود» در شهرستان پاوه استان کرمانشاه صبح شنبه چهارم فروردین «از فاصله نزدیک و بدون اخطار قبلی» به سمت «گروهی از کولبران» شلیک کردند و یک کولبر جان باخت.

هویت کولبر کشته شده «پیمان احمدی، ۳۵ ساله و اهل جوانرود» اعلام شده است.

بنا بر این گزارش، پیکر پیمان احمدی به یک مرکز درمانی در نوسود برده شده «و تاکنون به خانواده تحویل داده نشده است.»

بر اساس گزارش سالانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در یک سال گذشته بر اثر شلیک بی‌ضابطه ارگان‌های نظامی جمهوری اسلامی دست‌کم ۲۹ کولبر کشته و ۳۵۳ کولبر مجروح شده‌اند.

همچنین بنا بر آمار وب‌سایت کولبر نیوز، در سال ۲۰۲۳ میلادی، یعنی در حد فاصل دی ۱۴۰۱ تا دی ۱۴۰۲ خورشیدی، در مجموع ۲۹۹ کولبر درمناطق مرزی و مسیرهای جاده‌ای استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه بر اثر عواملی همچون تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی، ریزش بهمن، سرمازدگی، رفتن روی مین و پرت شدن از ارتفاعات کشته و یا زخمی شدند.

لیلا مروتی، از کارکنان آژانس خبری موکریان، پیش از این به صدای آمریکا گفته که با توجه به این که آمار رسمی از سوی نهادهای دولتی نداریم و مجبوریم بر آمار منابع حقوق بشری استناد کنیم؛ هرچند برخی خانواده‌های کولبران کشته شده «از بیم مواخده» توسط نهادهای نظامی و اطلاعاتی، از اطلاع‌رسانی خودداری می‌کنند و از این رو نمی‌توانیم آمار دقیقی اعلام کنیم و ابهام وجود دارد.

لیلا مروتی: در یکسال گذشته دستکم ۸۵ کولبر کشته یا زخمی شدند
لطفأ صبر کنيد

No media source currently available

0:00 0:02:09 0:00

در آخرین روزهای سال ۱۴۰۲ نیز عطا حسینی، کولبر ٣٢ ساله اهل پاوه که بر اثر «شلیک مستقیم» مأموران جمهوری اسلامی دچار جراحت شدید و «مرگ مغزی» شده بود، درگذشت.

XS
SM
MD
LG