لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۲:۲۸

خواننده ترانه «زیارت» به «آرزوی چهل و پنج‌ ساله» خود رسید: دیدار با ابراهیم رئیسی


دیدار «هنرمندان» با ابراهیم رئيسی
دیدار «هنرمندان» با ابراهیم رئيسی

رسانه‌ها در ایران ویدئویی از دیدار «صمیمانه» عباس قادری، خواننده سبک «کوچه‌ و بازاری» با ابراهیم رئیسی، در جریان مراسمی با عنوان «دیدار رئیس جمهور با اهالی فرهنگ و هنر» منتشر کرده‌اند، ویدیویی که در آن عباس قادری به رئیسی گفت: «چهل و پنج سال آرزوی این لحظه را داشتم.»

این دیدار بازتاب گسترده‌ای در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی داشته است.

بر اساس عکس‌های منتشر شده توسط رسانه‌های داخلی، علی نصیریان، داریوش ارجمند و چندین «هنرمند» دیگر از جمله احمد نجفی مهران رجبی، ابوالفضل پورعرب، گلریز، محسن افشانی، مهدی فخیم‌زاده و کمند امیرسلیمانی نیز در این مراسم حضور داشتند.

دیدار «هنرمندان» با ابراهیم رئيسی
دیدار «هنرمندان» با ابراهیم رئيسی

در این دیدار ابراهیم رئیسی با ادعای این که «دولت مردمی» او تلاش کرده همه فرصت‌ها و ظرفیت‌ها را برای «رشد و تعالی فرهنگ و هنر در اختیار فعالان این عرصه قرار دهد»، گفت: امسال سینما پررونق‌ترین و پرمخاطب‌ترین سال تاریخ خود را پشت سر گذاشت و در عرصه‌های تئاتر، هنرهای تجسمی و موسیقی و شعر نیز رویدادها و جشنواره‌های مهم فرهنگی و هنری کشور با استقبال چشمگیری برگزار شدند.

این سخنان در شرایطی عنوان شده است که شماری از منتقدین و کارشناسان هنری تاکید کرده اند که به دلیل سیاست های حکومتی، روند معکوسی در کیفیت آثار تولید شده در ایران به چشم می خورد.

این گونه دیدارها همواره واکنش‌هایی در پی داشته و مورد انتقاد کاربران شبکه‌های اجتماعی و هنرمندانی که تن به حضور در چنین رویدادهایی نمی‌دهند قرار گرفته است.

دیدار «هنرمندان» با ابراهیم رئيسی
دیدار «هنرمندان» با ابراهیم رئيسی

در گذشته نیز چنین دیدارهایی، انتقاد شدید افکار عمومی را به دنبال داشته است. برای مثال، علیرضا افتخاری در سال ۱۳۸۸ در اقدامی جنجالی با محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری وقت ایران، دیدار کرد و در آغوش او قرار گرفت. این اتفاق واکنش‌های منفی گسترده‌ای در بین مردم و جامعه موسیقی ایران به همراه داشت. بسیاری از مردم از این عمل افتخاری به عنوان نوعی حمایت از احمدی نژاد و سیاست‌های او تلقی کردند، به خصوص در شرایطی که اعتراضات گسترده‌ای به نتایج انتخابات ریاست جمهوری آن سال در حال وقوع بود.

واکنش‌ها به حدی شدید بود که او در مصاحبه‌ای گفت که پس از این اتفاق، مورد توهین و تحریم مردم قرار گرفته بود، به طوری که حتی مغازه‌ها به او جنس نمی‌فروختند و فرزندانش در مدرسه مورد آزار و اذیت قرار می‌گرفتند.

افتخاری بارها سعی کرد از این عمل خود دفاع کند و گفت که قصد او حمایت از احمدی نژاد نبوده، بلکه فقط خواسته از او برای کمک به موسیقی سنتی ایران درخواست کند. اما این توضیحات نتوانست افکار عمومی را قانع کند و محبوبیت او به شدت کاهش یافت.

داریوش ارجمند هم که در دیدار با ابراهیم رئيسی حضور داشت، بارها از جمهوری اسلامی ایران و سیاست‌های آن حمایت کرده است. او در مصاحبه‌ای گفت که «من عاشق جمهوری اسلامی هستم» و «تا آخر عمر از این نظام دفاع خواهم کرد.» این سخنان او با انتقاد بسیاری از مردم مواجه شد که معتقدند جمهوری اسلامی، مسئول نقض حقوق بشر و سرکوب مردم ایران است.

ارجمند در چندین مورد به معترضان به جمهوری اسلامی حمله کرده است. او در یک سخنرانی معترضان را «اغتشاشگر» و «خائنین» خطاب کرد. این سخنان او خشم بسیاری از مردم را برانگیخت.

گفتنی است در دیدار روز شنبه «هنرمندان» با ابراهیم رئيسی تقریبا هیچ‌ یک از هنرمندان حامی جنبش «زن، زندگی، آزادی» حضور نیافتند.

XS
SM
MD
LG