لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۶:۰۳

اعتراض انجمن قلم آمریکا به محکومیت شروین حاجی‌پور؛ حکومت ایران از قدرت الها‌م‌بخش موسیقی وحشت دارد


شروین حاجی پور
شروین حاجی پور

انجمن قلم آمریکا، روز جمعه ۱۱ اسفند، با انتشار بیانیه‌ای به محکومیت شروین حاجی‌پور، خواننده ترانه «برای» اعتراض کرد، و از جمهوری اسلامی خواست تا این حکم، و تمامی اتهامات وارده به این هنرمند جوان‌ را لغو کند.

شروین حاجی‌پور روز جمعه در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام، از محکوم شدن به ۳ سال و ۸ ماه حبس از بابت اتهامات وارده خبر داده بود.

در این بیانیه که توسط گروه «هنرمندان در معرض خطر» (اِی‌آر‌سی) تنظیم شده، آمده است که «محکومیت شروین حاجی‌پور، تلاش وحشتناک دیگری برای سرکوب صداهای مستقلی است که مطالبات مردم ایران برای آزادی‌های اساسی را هدایت می‌کنند.»

ژولی تربو، مدیر این گروه می‌گوید: «حکومت ایران در تلاش است تا جنبش قدرتمندی را که توسط هنرمندان موسیقی که به آزادی و حقوق زنان اعتقاد دارند، خاموش کند. حکومت ایران از قدرت موسیقی برای امید بخشیدن به شهروندان و الهام بخشیدن به آرزوی آینده‌ای بهتر و عادلانه‌تر برای همه وحشت دارد.»

در این بیانیه، شروین حاجی‌پور، از حامیان جدی جنبش «زن، زندگی، آزادی» معرفی شده است که انتشار ترانه «برای» او در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ با استقبال زیادی از سوی معترضان ایرانی مواجه شد و ویديوی آن در شبکه‌های اجتماعی میلیون‌ها بیننده داشت.

در بخش دیگری از بیانیه گفته می‌شود که بسیاری از هنرمندان و نویسندگان ایرانی به دلیل مشارکت یا حمایت از اعتراضات سراسری علیه جمهوری اسلامی پس از کشته‌شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد در سال گذشته، تحت تعقیب قرار گرفتند. توماج صالحی، سامان یاسین، وفا احمدپور، و مهدی یراحی، از جمله این هنرمندان هستند که در زمینه موسیقی فعالیت می‌کنند.

توماج صالحی
توماج صالحی

براساس آمار انجمن قلم آمریکا، ایران در سال ۱۴۰۱ دومین زندان نویسندگان در جهان محسوب می‌شود.

گروه هنرمندان در معرض خطر «ای‌آر‌سی»، پروژه‌ای از انجمن قلم آمریکا است که برای کمک به هنرمندان در معرض خطر، و تقویت شبکه‌ها و سازمان‌هایی ایجاد شده است که از آنها حمایت می‌کنند.

حمید سعیدی، نوازنده، آهنگساز، و برنده جایزه موسیقی «گرمی»، ساکن لس‌آنجلس، از جمله هنرمندانی است که به محکومیت شروین حاجی‌پور واکنش نشان داد.

او به صدای آمریکا گفت: «اعلام و اجرای چنین احکامی، خشم و استیصال حکومت را در مقابل قشر عظیمی از جامعه نشان می‌دهد. شروین، صدای اکثریت ایرانیان است چه آنهایی که در داخل هستند، و چه خارج‌نشینان، او هنرمند ایرانیان سراسر جهان است که به این رژبم و حکومت نه می‌گویند.»

حمید سعیدی
حمید سعیدی

به گفته حمید سعیدی، جمهوری اسلامی می‌خواهد با محکومیت شروین، مردم را تنبیه کند، از پیوستن هنرمندان بیشتر به جریان هنر اعتراضی جلوگیری کند، و با چنین احکامی تلاش می‌کند تا هنرمندانی را که در زمینه موسیقی اعتراضی فعال هستند، وادار به سکوت کند.»

او در ادامه یادآور می‌شود که شروین حاجی‌پور حاضر به ابراز ندامت و پشیمانی نشد، و این برای حکومت بسیار سنگین تمام شده است.

شروین حاجی‌پور با انتشار حکم دادگاه در اینستاگرام، اتهامات وارد شده به خود را «تبلیغ علیه نظام و تحریک مردم به اغتشاش» اعلام کرد و نوشت که به جز ۳ سال و ۸ ماه حبس، به مواردی از جمله دو سال ممنوعیت خروج از کشور و مطالعه کتاب‌هایی مانند «نظام حقوق زن در اسلام» و همچنین ساخت موسیقی علیه آمریکا و انتشار آن در فضای مجازی محکوم شده است.

اعلام این خبر با واکنش‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی همراه شد و بسیاری از کاربران ایرانی ضمن حمایت از شروین حاجی‌پور، به شدت از جمهوری اسلامی انتقاد کردند.

ترانه «برای» که در میانه اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ منتشر شد، با استقبال عمومی معترضان در ایران مواجه شد. شروین حاجی‌پور بعد از انتشار این آهنگ، زندانی شد و مدتی در بازداشت به سر برد و ویدئوی این ترانه هم از صفحه اینستاگرام او حذف شد.

شروین حاجی پور
شروین حاجی پور

با این حال، آهنگ «برای» از سوی سایت آکادمی «گرمی» به ‌عنوان سرود غیررسمی معترضان علیه حکومت ایران معرفی شد و در سال ۱۴۰۱، هیات داوران شصت‌وپنجمین دوره گرمی، جایزه «آهنگ برای تغییر اجتماعی» را به ترانه «برای» ساخته شروین حاجی‌پور تقدیم کرد.

مجله تایم هم شروین حاجی‌پور را به عنوان یکی از ۱۰۰ شخصیت تاثیرگذار سال ۲۰۲۳ میلادی معرفی کرد.

در تنظیم این مطلب از بیانیه انجمن قلم آمریکا و مطالب پیشین صدای آمریکا استفاده شده است.

مطالب مرتبط

XS
SM
MD
LG