لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۵:۳۵

پرونده‌سازی جدید برای یک زندانی هوادار عرفان حلقه؛ ابوالفضل پورحسینی از ملاقات با خانواده محروم است


ابوالفضل پورحسینی
ابوالفضل پورحسینی

ابوالفضل پورحسینی، مجسمه‌ساز، که در زندان مرکزی کرج به سر می‌برد، پس از اعتصاب غذا در اعتراض به «شرایط ناعادلانه خود»، با ممنوعیت از ملاقات با خانواده مواجه شده است.

به گزارش منابع حقوق بشری ابوالفضل پورحسینی، «مجسمه‌ساز و دانش‌آموخته دانشگاه هنر تهران» که در حال حاضر با حکم پنج سال حبس، شامل سه سال حبس تعزیری و دو سال حبس تعلیقی در زندان مرکزی کرج زندانی است، از اوایل بهمن ۱۴۰۲ در اعتراض به پرونده‌سازی و انتساب «اتهامات جدید و شرایط ناعادلانه خود» اعتصاب غذا کرده بود.

بر اساس گزارش بنا بر اعلام گروه مشاوران حقوقی دادبان در روز پنج‌شنبه دوم فروردین، در پی اعتصاب غذا، مقامات زندان این زندانی عقیدتی را به سلول انفرادی منتقل کرده بودند و پس از پایان اعتصاب نیز «حدود دو ماه است که همسر و فرزندانش از ملاقات» با او «منع شده‌اند و در شرایط بلاتکلیفی به سر می‌برند.»

هرانا، ارگان رسانه‌ای مجموعه فعالان حقوق بشر، ابوالفضل پورحسینی را «از هواداران عرفان حلقه» معرفی کرده و گزارش داده که بازداشت او ۲۳ خرداد سال گذشته «حین پخش اعلامیه‌ای مربوط به عرفان حلقه صورت گرفته است.»

یک منبع مطلع به هرانا گفته در پرونده جدید که در زندان برای این زندانی عقیدتی تشکیل شده،‌ او با رأی شعبه سوم دادگاه انقلاب اسلامی کرج با اتهام «تبلیغ علیه نظام و اغوا و تحریک مردم به قصد بر هم زدن امنیت کشور» به «چهار سال حبس، دو سال تبعید، پرداخت ۳۰ میلیون تومان جزای نقدی، ممنوعیت خروج از کشور، و ۱۰ سال محرومیت از حقوق اجتماعی» محکوم شده است.

بنا بر این گزارش، دادگاه مربوط به پرونده اخیر «اوایل بهمن» تشکیل شده بوده و این حکم یک‌شنبه ۲۷ اسفند در زندان به ابوالفضل پورحسینی ابلاغ شده است.

در پرونده پیشین این زندانی عقیدتی به سه سال حبس تعزیری و دو سال حبس تعلیقی محکوم شده بود و در حال حاضر دوران محکومیت مرتبط با آن را در زندان می‌گذراند.

ابوالفضل پورحسینی که متولد ۱۳۵۵، ساکن کرج و دارای دو فرزند است، پیش از این نیز در سال ۱۴۰۱ «به دلیل شرکت در کلاس‌های عرفان حلقه در قم بازداشت» شده و مدتی بعد با «قرار تأمین کیفری» آزاد شده بود.

محمدعلی طاهری، بنیان‌گذار «عرفان حلقه»، که در تاریخ ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ بازداشت شده بوده، ابتدا از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شد، پس از اعتراض وکیل او و نقض این حکم در دیوان عالی کشور، این زندانی عقیدتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ۵ سال حبس محکوم شد. آقای طاهری که از ۲۸ اسفند ۹۷ به مرخصی نوروزی آمده بود، روز سه‌شنبه سوم اردیبهشت ماه بدون قید وشرط آزاد شد.

با این حال، هواداران او کماکان به اتهام‌های گوناگونی از جمله «تبلیغ علیه نظام» از طریق عضویت در عرفان حلقه به احکامی همچون زندان محکوم می‌شوند.

وزارت امور خارجه آمریکا بارها در گزارش‌های مربوط به حقوق بشر ایران به نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی و سرکوب افراد به دلیل عقایدشان اشاره کرده است.

XS
SM
MD
LG