لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۱:۱۰

اختصاصی | تبریک نوروزی دو مدافع حقوق بشر؛ احمدی راغب: این «سیستم اهریمنی» را به زیر می‌کشیم


زرتشت احمدی راغب (راست) و محمد سیف‌زاده
زرتشت احمدی راغب (راست) و محمد سیف‌زاده

در ادامه پیام‌های نوروزی زندانیان سیاسی، دادخواهان، و فعالان مدنی، زرتشت احمدی راغب در پیامی از «اسارتگاه قزل‌حصار» که به صدای آمریکا رسیده، با شادباش سال نو، نوروز را «پیوند دهنده دل‌های ایرانیان» دانست. محمد سیف‌زاده، وکیل دادگستری، نیز نوروز را به زندانیان سیاسی و خانواده‌های دادخواه شادباش گفت.

زرتشت احمدی راغب، در پیام صوتی خود که روز سه‌شنبه ۲۹ اسفند به صدای آمریکا رسیده، گفته است: «سال نو و نوروز را به شما هم‌میهنانم درون و برون ایران فرخ‌باد و شادباش می‌گویم.»

او با بیان این که «در ایران یک ملت و در زندان‌ها کنشگران بسیاری در اسارت هستند»، گفته که این پیام را «اسارتگاه قزل‌حصار در سه‌شنبه آخر سال» می‌فرستد. او تأکید کرده که روز ۲۹ اسفند، به «یاد تعطیلات نفت» می‌افتد که «۷۰ سال پیش گروهی تلاش کردند صنعت نفت ملی شود، اما ۴۵ سال است که این نفت، کام عده‌ای سرکوبگر مافیای قدرت را شیرین کرده» است.

این زندانی سیاسی با تأکید بر این که «ذخایر و منابع این سرزمین توسط نیروهای امنیتی، پادگانی، قضایی، مافیای بیتوته کرده در [بیت] رهبری و فرصت‌طلبان مورد تاراج واقع شده»، افزوده است: «مردم هیچ سهمی از این درآمدها و ثروت‌ها بخش اعظمی از آنها هزینه بقای حکومت سرکوبگر است، ندارند.»

زرتشت احمدی راغب همچنین گفته، «اما وقتی ما به نوروز نگاه می‌کنیم» می‌بینیم «رستاخیز طبیعت پیوند دل‌های مردم این سرزمین با فرهنگ و ادب و انسانیت» است که «در طول هزاره‌ها ماندند و گذر کردند و با حفظ همین آیین‌ها و جشن‌ها در کنار هم نشستند و آنچه که استبداد و دیکتاتوری نمی‌خواهد کنار هم بودن‌ها است.»

به گفته زرتشت احمدی راغب، «بی‌تردید به‌زودی با اتحاد، همدلی، خردورزی، روشنگری، و شجاعت، مردم ایران همان طور که بارها نشان داده‌اند ریش و گوش این ستمگران را خواهند گرفت و پشت میز محاکمه خواهند کشاند.»

این زندانی سیاسی خطاب به «اربابان روسی و چینی ملایان و سپاهیان» نیز گفته است: «آنها هم بدانند که روزگار این استبداد رو به پایان است.»

زرتشت احمدی راغب در این پیام تأکید کرده است: «امیدوارم به‌زودی شاهد آزادی، رعایت حقوق بشر، کرامت انسانی، و حفظ حقوق شهروندی باشیم. ما حق داریم مانند دیگر کشورهای آزاد و دموکرات جهان در آسایش و آرامش زندگی کنیم. این حق همه ماست. این همه جوانان که سینه سپر کردند و در خیابان‌ها خون دادند، آزادی می‌خواستند زندگی می‌خواستند.»

این فعال حقوق بشر زندانی، همچنین گفته است: «زبان مردم ایران زبان زور و سرکوب و تاراج نیست. ما این سیستم اهریمنی را به زیر خواهیم کشید و آنها را به دوزخ خواهیم فرستاد.»

پیام نوروزی زرتشت احمدی راغب، زندانی سیاسی محبوس در قزل‌حصار
لطفأ صبر کنيد

No media source currently available

0:00 0:05:52 0:00

همچنین، محمد سیف‌زاده وکیل دادگستری و حقوقدان پیش‌کسوت، در پیامی صوتی که در اختیار صدای آمریکا قرار گرفته، «نوروز باستانی را به تمام پارسی‌زبانان و به ملت شریف ایران، به تمام زندانیان سیاسی به‌خصوص بانوان دربند، و به تمام خانواده‌های داغدار و دادخواه تبریک» گفته است.

سیف‌زاده در این پیام تأکید کرده است: «درود می‌فرستم به تمام شهدای راه آزادی، استقلال، و احیای حقوق مردم از انقلاب مشروطه تا به حال. امید دارم که هر چه زودتر زندانیان سیاسی آزاد شوند و به امید روزی هستم که در ایران هیچ زندانی سیاسی و عقیدتی و مطبوعاتی نداشته باشیم.»

این حقوقدان مدافع حقوق بشر همچنین افزوده است: «امید دارم که سال ۱۴۰۳ سال صلح، آزادی، استقلال، آرامش، و آسایش ملت ایران باشد و بتوانیم از این رنج‌ها و دردها عبور کنیم.»

پیام نوروزی محمد سیف‌زاده، وکیل دادگستری و حقوقدان پیشکسوت
لطفأ صبر کنيد

No media source currently available

0:00 0:01:37 0:00

پیش از این، برخی زندانیان سیاسی از جمله خالد (کوشان) پیرزاده، رضا سلمان‌زاده، و توماج صالحی در پیام‌هایی جداگانه نوروز را شادباش گفته‌اند.

همچنین، مادر و پدر مهسا (ژینا) امینی نیز، ابراز امیدواری کرده‌اند که نوروز ۱۴۰۳ نویدبخش شجاعت برای شرافت و رهایی از بندگی باشد.

  • 16x9 Image

    ساقی لقایی

    ساقی لقایی پس از چند سال همکاری با روزنامه‌های مختلف، در سال ۱۳۷۸ خبرنگار و سپس سردبیر پارلمانی و اقتصادی ایسنا شد. او از سال ۱۳۸۵ فعالیت حرفه‌ای خود را با تمرکز بر مسائل ایران و حقوق بشر ادامه داد و در بهار ۱۴۰۰ به بخش فارسی صدای آمریکا پیوست.

XS
SM
MD
LG