لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۱:۴۰

سفیر آمریکا در بغداد: داعش کماکان در عراق تهدید و «دشمن مشترک» است


آلینا رومانوفسکی، سفیر ایالات متحده در عراق.
آلینا رومانوفسکی، سفیر ایالات متحده در عراق.

سفیر ایالات متحده در عراق به خبرگزاری رویترز گفت داعش همچنان در عراق یک تهدید است و همکاری ائتلاف نظامی به رهبری ایالات متحده با عراق برای شکست کامل این گروه پایان نیافته است.

سیاستمداران ارشد عراقی از جمله محمد سودانی، نخست وزیر، حتی با وجود ادامه حملات گروه‌های وابسته به داعش در نقاط مختلف جهان بارها گفته‌اند که داعش دیگر تهدیدی در عراق محسوب نمی‌شود و نیازی به حضور ائتلاف در عراق نیست.

آلینا رومانوفسکی سقیر ایالات متحده درعراق گفت: «هر دو ما ارزیابی می‌کنیم که داعش در عراق هنوز یک تهدید است، |خطر| بسیار بسیار کاهش یافته اما با این وجود کار ما اساساً پایان نیافته است و می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که نیروهای عراقی می‌توانند برای همیشه داعش را شکست دهند.»

او این سخنان را پس از آن ایراد کرد که شاخه خراسان داعش مسئولیت حمله روز جمعه در یک سالن کنسرت در نزدیکی مسکو را بر عهده گرفت که ۱۳۷ کشته بر جای گذاشت.

سفیر آمریکا در عراق پس از این مصاحبه در اظهارنظر دیگری گفت: «همانطور که این رویداد به ما یادآوری می‌کند، داعش یک دشمن مشترک تروریستی است که باید در همه جا شکست بخورد.»

او افزود: «به همین دلیل است که ایالات متحده و عراق تعهد مشترکی برای اطمینان از شکست همیشگی داعش دارند که همکاری برای شکل دادن به مشارکت امنیتی قوی دوجانبه بین ایالات متحده و عراق بخشی از آن است.»

هفته گذشته، حداقل سه نفر در یک بمب‌گذاری انتحاری توسط شاخه خراسان داعش در افغانستان جان باختند و همین گروه مسئولیت بمب‌گذاری انتحاری دوگانه در کرمان در ۱۳ دی سال گذشته را بر عهده گرفت.

نخست وزیر عراق قرار است در ۲۷ فروردین با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در واشنگتن دیدار کند تا درباره آینده ائتلاف در عراق و همچنین اصلاحات مالی در آن کشور و تلاش ایالات متحده برای رهایی عراق از وابستگی به برق و گاز ایران گفتگو کند.

اگرچه ماموریت ائتلاف مشاوره و کمک به نیروهای عراقی در مبارزه با داعش است، اما به گفته مقامات غربی ایالات متحده و متحدانش حضور ائتلاف در عراق را به عنوان نیرویی برای مهار نفوذ حکومت ایران می‌دانند.

رومانوفسکی با اشاره به گفتگوهای واشنگتن و بغداد در بحبوحه حملات متقابل بین گروه‌های مسلح شیعه مورد حمایت حکومت ایران و نیروهای آمریکایی در بهمن ماه سال گذشته گفت: «پایان دادن به کار ائتلاف زمان بیشتری نیاز دارد.»

او تاکید کرد که پایان ماموریت ائتلاف به توانایی‌های نیروهای امنیتی عراق، محیط عملیاتی و تهدید ناشی از داعش بستگی دارد.

او گفت که فراتر از موضوع امنیت، تلاش‌های ایالات متحده در عراق بر کاهش وابستگی این کشور به انرژی ایران و سوق دادن بخش بانکی آن به سمت استانداردهای جهانی متمرکز است.

XS
SM
MD
LG