لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۲:۱۶

بلینکن خواهان تحقیق «سریع و بی‌طرفانه» اسرائیل درباره حمله مرگبار به کارکنان یک نهاد خیریه شد


آنتونی بلینکن
آنتونی بلینکن

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه ۱۴ فروردین گفت واشنگتن از اسرائیل خواسته است درباره حمله هوایی که منجر به کشته شدن تعدادی از کارمندان یک سازمان خیریه در غزه شد، تحقیقاتی «سریع، کامل و بی طرفانه» را آغاز کند.

در جریان این حمله هوایی که دوشنبه ۱۳ فروردین انجام شد، هفت تن از کارکنان سازمان «آشپزخانه مرکزی جهان» در غزه که دفتر آن در شهر واشنگتن است، جان باختند.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، آنتونی بلینکن که برای گفت‌وگو با سیاستمداران ارشد، از جمله امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، وارد پاریس شده است، در یک کنفرانس مطبوعاتی در پاریس به خبرنگاران گفت: «ما مستقیماً با دولت اسرائیل در مورد این حادثه خاص صحبت کردیم و خواستار تحقیقات سریع، کامل، و بی طرفانه هستیم.»

آقای بلینکن کارکنان کشته شده این سازمان غیردولتی را «قهرمان» توصیف کرد و گفت «نباید شرایط به گونه‌ای باشد که افراد در تلاش برای کمک به همنوعان خود در معرض خطر جدی قرار بگیرند.»

استفان سژورن که همراه با آنتونی بلینکن در این کنفرانس خبری حضور داشت، اسرائیل را به خاطر این حمله هوایی «قاطعانه» محکوم کرد و گفت: «هیچ عاملی نمی‌تواند چنین فاجعه‌ای را توجیه کند.»

استفان سژورن و آنتونی بلینکن
استفان سژورن و آنتونی بلینکن

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، این حمله هوایی را «ناخواسته» و «تراژیک» توصیف کرد، و ارتش اسرائیل متعهد شد که تحقیقات مستقلی را آغاز کند.

«آشپزخانه مرکزی جهان» که هدف خود را فراهم کردن غذا برای نیازمندان در جهان اعلام کرده است، گفت که کشته شدگان شامل شهروندان استرالیا، بریتانیا، لهستان، و یک تن با تابعیت دوگانه آمریکا - کانادا بودند.

این سازمان خیریه گفت که که کشته‌شدگان هنگام حمله اسرائیل در حال حرکت در دو خودروی زرهی با علامت این نهاد و یک خودرو دیگر بودند.

جنگ روسیه علیه اوکراین

وزیر امور خارجه آمریکا، اوایل سه‌شنبه، درباره اوکراین گفته بود که این کشور در «لحظه‌ای حساس» قرار دارد و برای مقابله با روسبه به کمک‌های بیشتر و فوری غرب نیاز دارد. او در ادامه از عدم تصویب بسته کمک‌های نظامی چند میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین و بن‌بست موجود کنگره ایالات متحده ابراز تأسف کرد.

آنتونی بلینکن به خبرنگاران گفت: «کاملاً ضروری است که اوکراینی‌ها آنچه را که برای دفاع از خود به آن نیاز دارند، به ویژه در زمینه مهمات و دفاع هوایی به دست آورند.»

جو‌ بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، از مجلس نمایندگان ایالات متحده که تحت کنترل جمهوری خواهان قرار دارد، خواسته است تا این بسته کمک‌های نظامی و مالی را تایید کند، اما مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان، ماه‌هاست که این موضوع را با اشاره به اهمیت اولویت‌های داخلی کشور متوقف کرده است.

آنتونی بلینکن قرار است اواخر سه‌شنبه با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، ملاقات کند.

XS
SM
MD
LG