لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۰:۲۱

منابع خبری: یک کولبر بر اثر سرما جان باخت و ۸ تن با شلیک نیروهای مرزی زخمی شدند


کشته شدن کولبران در غرب ایران
کشته شدن کولبران در غرب ایران

منابع خبری اعلام کردند که یک کولبر در پیرانشهر در روز چهارشنبه هشتم فروردین، بر اثر سرمازدگی جان خود را از دست داد. همچنین، شماری از کولبران بر اثر شلیک نیروهای مرزی زخمی شدند.

به گزارش وب‌سایت «کولبرنیوز»، این کولبر با نام «سعید سلوسی، ۳۳ ساله، اهل پیرانشهر، و دارای یک فرزند» «حین کولبری در ارتفاعات مرزی پیرانشهر» ناپدید شده بود.

همچنین، کولبرنیوز گزارش داد که در روز چهارشنبه، سه کولبر از جمله یک نوجوان نیز با شلیک نیروهای نظامی در منطقه مرزی بسطام و نوسود، زخمی شدند.

وب‌سایت «شبکه حقوق بشر کردستان» نیز روز چهارشنبه گزارش داد که در دو روز گذشته بر اثر شلیک «نیروهای مرزبانی در مناطق مرزی نوسود استان کرمانشاه، دست‌کم هشت کولبر به نام‌های محمد یوسفی، محمد محمودی، احسان نظری، امید شمسی و یاسین (فامیلی نامشخص)، سامان رستمی، غلامرضا فیضی و رضا نظری زخمی شدند.»

پیشتر نیز سازمان‌های حقوق بشری از جان باختن سه کولبر از جمله یک نوجوان ۱۵ ساله و زخمی شدن سه کولبر دیگر در مرزهای دو استان کردستان و کرمانشاه با کشور عراق در روز یک‌شنبه خبر داده بودند.

در روز چهارم فروردین نیز نیروهای مرزی بخش «نوسود» در شهرستان پاوه استان کرمانشاه «از فاصله نزدیک و بدون اخطار قبلی» به سمت «گروهی از کولبران» شلیک کردند که در جریان آن یک کولبر کشته شد.

بر اساس گزارش سالانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در یک سال گذشته بر اثر شلیک بی‌ضابطه ارگان‌های نظامی جمهوری اسلامی، دست‌کم ۲۹ کولبر کشته و ۳۵۳ کولبر مجروح شده‌اند.

همچنین بنا بر آمار وب‌سایت کولبر نیوز، در سال ۲۰۲۳ میلادی، یعنی در حد فاصل دی ۱۴۰۱ تا دی ۱۴۰۲ خورشیدی، در مجموع ۲۹۹ کولبر درمناطق مرزی و مسیرهای جاده‌ای استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه بر اثر عواملی همچون تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی، ریزش بهمن، سرمازدگی، رفتن روی مین و پرت شدن از ارتفاعات کشته و یا زخمی شدند.

لیلا مروتی، از کارکنان آژانس خبری موکریان، پیش از این به صدای آمریکا گفته بود که با توجه به این که آمار رسمی از سوی نهادهای دولتی نداریم و مجبوریم بر آمار منابع حقوق بشری استناد کنیم؛ هرچند برخی خانواده‌های کولبران کشته شده «از بیم مواخده» توسط نهادهای نظامی و اطلاعاتی، از اطلاع‌رسانی خودداری می‌کنند و از این رو نمی‌توانیم آمار دقیقی اعلام کنیم و ابهام وجود دارد.

لیلا مروتی: در یکسال گذشته دستکم ۸۵ کولبر کشته یا زخمی شدند
لطفأ صبر کنيد

No media source currently available

0:00 0:02:09 0:00
XS
SM
MD
LG