لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۶:۳۵

جایزه بشردوستی «نوفدی» به فاطمه سپهری، زندانی سیاسی در ایران، تعلق گرفت


فاطمه سپهری، زندانی سیاسی محبوس در زندان وکیل‌آباد مشهد
فاطمه سپهری، زندانی سیاسی محبوس در زندان وکیل‌آباد مشهد

جایزه حقوق بشری «نوفدی»، اتحادیه ملی برای دموکراسی در ایران، به فاطمه سپهری، زندانی سیاسی محبوس در زندان وکیل‌آباد مشهد، اهدا شد.

بنا بر اعلام نوفدی، «جایزه بشردوستی سال ۲۰۲۴» این سازمان، به فاطمه سپهری، به عنوان «زنی که در مخالفت با تمامیت جمهوری اسلامی ایستاده»، تعلق گرفته است.

اتحادیه ملی برای دموکراسی در ایران اشاره کرد: «زنان ایرانی ۴۵ سال است که برای بازپس‌گیری حقوق، آزادی، و پیشرفتی که از آنها گرفته شده، مبارزه کرده‌اند.»

پیش از این، سازمان‌های «اتحاد جهانی علیه تبعیض» و «بنیاد مهدی امین» که به نام یکی از مخالفان کشته شده جمهوری اسلامی در کانادا نام‌گذاری شده است، «نشان شجاعت مجیدرضا رهنورد» را هم‌زمان با سالروز اعدام این معترض ایرانی، به طور مشترک به ماشالله کرمی و فاطمه سپهری اهدا کردند.

ماشالله کرمی، پدر محمدمهدی کرمی از معترضان اعدام‌شده، از هفته‌ها قبل زندانی است.

فاطمه سپهری، فعال سیاسی و از امضاکنندگان «بیانیه ۱۴» برای گذار از جمهوری اسلامی و استعفای رهبر آن علی خامنه‌ای، آخرین بار ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ در فاصله کوتاهی پس از کشته شدن مهسا امینی و آغاز اعتراضات سراسری بازداشت شد.

دادگاه انقلاب اسلامی مشهد، فاطمه سپهری را به اتهامات «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی، همکاری با دولت‌های متخاصم، و توهین به رهبر» به ۱۸ سال زندان محکوم کرد و این زندانی سیاسی با وجود بیماری و چند بار جراحی از جمله عمل قلب باز، همچنان در زندان وکیل‌آباد مشهد به سر می‌برد.

این زندانی سیاسی روز ۲۴ مهر سال جاری، در حالی که برای جراحی اورژانسی قلب باز از زندان به بیمارستان منتقل شده بود، در پیامی ویدئویی با بیان این‌که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پول مردم ایران را خرج گلوله برای حماس کرده، حمله این گروه شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی به اسرائیل را محکوم کرد و گفت «ملت ایران در کنار ملت اسرائیل» ایستاده است.

پیشتر، وکیل مدافع فاطمه سپهری، در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه درباره در خطر بودن جان موکلش در زندان هشدار داده و خواستار «آزادی درمانی» او شده است؛ درخواستی که دستگاه قضایی جمهوری اسلامی تاکنون با آن موافقت نکرده است.

خسرو علی‌کردی با اشاره به عمل جراحی قلب باز، سه بار جراحی دست چپ، بیماری حاد چشم، و افسردگی فاطمه سپهری در زندان تاکید کرده که قانون در این گونه موارد، توقف اجرای حکم تا بهبودی کامل زندانی بیمار را پیش‌بینی کرده است.

علاوه بر فاطمه سپهری، برادر او محمدحسین سپهری معلم و فعال سیاسی مخالف جمهوری اسلامی نیز در زندان به سر می‌برد.

محمدحسین سپهری که از دیگر امضاکنندگان «بیانیه ۱۴» است، آخرین بار پس از اعتراض به اهمال مقامات در رسیدگی درمانی به‌موقع به خواهرش، در مقابل بیمارستان محل بستری او بازداشت شد.

این معلم معترض، پیش از بازداشت، با اعلام این‌که خواهرش از او خواسته است پیامی را به نقل از او منتشر کند، گفته بود: «از من خواست به علی خامنه‌ای بگویم آن علف هرزی که در سال ۵۷ در خاک پاک این مملکت رشد کرد و ما برایش همه چیز دادیم و حتی خون دادیم را تا از ریشه در نیاورم، دست‌بردار نیستم! مرگ بر خامنه‌ای - لعنت بر خمینی.»

XS
SM
MD
LG