لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۲:۴۱

مذاکرات آتش‌بس غزه در بن‌بست؛ نتانیاهو می‌گوید حمله اسرائیل به رفح «قطعی» است


در حالی که آخرین خبرهای منتشر شده از بن‌بست در مذاکرات آتش‌بس میان حماس و اسرائیل در غزه حکایت دارد، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل می‌گوید حمله به رفح به عنوان آخرین پناهگاه حماس قطعی و تاریخ آن هم تعیین شده است.

نتانیاهو روز دوشنبه گفت، «ما دائماً برای رسیدن به اهداف خود تلاش می‌کنیم، اولویت ما آزادی همه گروگان‌های و دستیابی به پیروزی کامل بر حماس است، که این پیروزی مستلزم ورود به رفح و از بین بردن گردان‌های تروریستی در آنجا است.»

او تاکید کرد که حمله و ورود ارتش اسرائیل به رفح «قطعی» و تاریخ آن هم مشخص شده است، اما جزئیات بیشتری از زمان آغاز حمله ارائه نکرد.

تاکید بر قطعی بودن حمله به رفح در حالی است که دولت‌ها و سازمان‌های خارجی بارها از اسرائیل خواسته‌اند به علت حضور بیش از یک میلیون نفر از آوارگان غزه در این شهر جنوبی و شرایط ناامیدکننده، کمبود غذا، آب و سرپناه، از این عملیات چشم‌پوشی کند.

مقام‌های اسرائیل در مقابل می‌گویند، رفح آخرین سنگر گروه تروریستی حماس است و احتمالا گروگان‌های باقیمانده در اسارت این گروه اسلامگرای افراطی مورد حمایت جمهوری اسلامی در مناطقی در رفح نگهداری می‌شوند.

همزمان با برنامه‌ریزی اسرائیل برای حمله به رفح، تلاش‌های ایالات متحده و دیگر میانجی‌ها برای برقراری آتش‌بس و آزادی گروگان‌های باقی‌مانده همچنان ادامه دارد.

اسرائیل و حماس روز یکشنبه هیئت‌های مذاکره‌کننده خود را به قاهره فرستادند تا با پیوستن به ویلیام برنز رئیس سازمان سیا و نمایندگان قطر و مصر این روند را بررسی کنند.

اوایل روز دوشنبه یک رسانه دولتی مصر از پیشرفت در مذاکرات آتش بس خبر داد، اما یک مقام ارشد حماس ساعاتی بعد به خبرگزاری رویترز گفت مذاکرات در بن‌بست است.

علی برکه افزود: «ما آخرین پیشنهادهای اسرائیل را که طرف مصری به ما اطلاع داده بود رد کردیم. دفتر سیاسی حماس امروز جلسه‌ای در این زمینه برگزار کرد و بعد از بررسی پیشنهادها در این مورد تصمیم گرفت.»

یک مقام فلسطینی نزدیک به میانجی‌ها نیز به رویترز گفت که بن‌بست به‌دلیل خودداری اسرائیل از پایان دادن به جنگ، عقب‌نشینی نیروهایش از غزه، فراهم کردن امکان بازگشت همه غیرنظامیان به خانه‌های خود و بازسازی سریع غزه صورت گرفته است.

این در حالی است که اسرائیل پیش از این هم پایان زودهنگام جنگ و عقب‌نشینی از غزه را رد کرده و گفته بود تا زمانی که حماس غزه را دیگر کنترل نکند یا اسرائیل را تهدید نظامی نکند، نیروهایش تسلیم نخواهند شد.

یک سخنگوی کاخ سفید می‌گوید ایالات متحده امیدوار است هر چه زودتر توافقی برای آزادی گروگان‌ها به دست آید، زیرا این امر منجر به آتش‌بس حدوداً شش هفته‌ای خواهد شد.

پیشتر در روز دوشنبه، دو منبع امنیتی مصر و شبکه دولتی «القاهره ‌نیوز» گفته بودند پیشرفت‌هایی در مذاکرات حاصل شده و هر دو طرف امتیازاتی داده‌اند که می‌تواند به توافقی برای یک آتش‌بس سه مرحله‌ای منجر شود و آزادی گروگان‌های باقی‌مانده و آتش‌بس طولانی مدت در مرحله دوم، مورد بررسی قرار گیرد.

از ۲۵۳ نفری که حماس در حمله مرگبار ۷ اکتبر به اسرائیل گروگان گرفت، حدود ۱۰۰ گروگان در آتش‌بس موقت دو هفته‌ای در دی‌ماه گذشته آزاد شدند، ولی ۱۳۳ گروگان همچنان اسیر هستند.

XS
SM
MD
LG