لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۰:۳۷

اتحادیه اروپا، شاخه‌های نظامی «حماس» و«جهاد اسلامی» را به دلیل «خشونت جنسی و جنسیتی» در‌حمله به اسرائیل تحریم کرد


اتحادیه اروپا روز جمعه ۲۴ فروردین شاخه‌های نظامی و نیروهای ویژه حماس و شاخه نظامی جهاد اسلامی فلسطین را به دلیل مسئولیت آنها در قبال خشونت‌های جنسی و جنسیتی گسترده در حملات پانزدهم مهر ۱۴۰۲ به اسرائیل در لیست تحریم‌های حقوق بشری خود قرار داد.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا اعلام کردند که گردان‌های قسام، قدس و «نیروهای نخبه» حماس با مسدود شدن دارایی‌ها و ممنوعیت سفر به اتحادیه اروپا روبر‌ می‌شود.

در حال حاضر ارائه وجوه به آنها به طور مستقیم یا غیرمستقیم نیز ممنوع است.

پیش از این، حماس و جهاد اسلامی توسط اتحادیه اروپا به عنوان سازمان‌های تروریستی معرفی شده‌ بودند.

اسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل در شبکه «ایکس» از این تصمیم استقبال کرد و گفت: «این پیامی روشن است. کسانی که دست به قتل، تجاوز، سوزاندن، سوء استفاده از اجساد نوزادان، دختران، زنان و مردان و جنایات علیه بشریت می‌زنند بهای آن را خواهد پرداخت.»

پرامیلا پتن، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور خشونت جنسی در گزارشی در اسفند ماه گذشته تصریح کرد که شواهد زیادی برای اثبات «خشونت‌های جنسی» نیروهای حماس در جریان حمله ۱۵ مهر به اسرائیل وجود دارد.

او بر ‌اساس گزارش‌های دست اول از گروگان‌های آزاد شده از اسارت حماس گفت: «شواهد و اطلاعات واضح و روشنی وجود دارد که برخی از زنان و کودکان در طول اسارت خود در معرض خشونت‌های جنسی از جمله تجاوز جنسی و شکنجه جنسی قرار گرفته‌اند.»

همزمان با تحریم‌های اتحادیه اروپا، ایالات متحده نیز تحریم‌هایی را علیه سران یگان‌های پهپادی و سایبری حماس و همچنین سخنگوی این گروه، که در غزه و لبنان مستقر هستند، اعمال کرد.

تحریم‌های آمریکا، حذیفه سامر عبدالله الکحلوت معروف به «ابو عبیده» را که دست‌کم از سال ۱۳۸۶ سخنگوی گردان‌های عزالدین قَسّام، شاخه نظامی حماس در غزه بوده، هدف قرار داده است.

تحریم‌ها همچنین ویلیام ابو شنب فرمانده یگان الشمالی مستقر در لبنان، براء حسن فرحات، دستیار او، و خلیل محمد عظام، مأمور اطلاعات حماس، را هدف قرار داده است.

بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، این یگان پروژه‌های توسعه و تولید خمپاره‌های ۱۲۰ میلی‌متری خودکار و پرتابگرهای متحرک برای راکت‌اندازهای «گراد» و پهپادهای اطلاعاتی و انتحاری را مدیریت می‌کند.

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری در امور تروریسم و اطلاعات مالی، گفت اقدام مشترک آمریکا و اتحادیه اروپا تمرکز جمعی روی ایجاد اختلال در توانایی حماس برای انجام حملات بیشتر، از جمله از طریق جنگ سایبری و تولید پهپاد را تقویت می‌کند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، نیز در بیانیه‌ای گفت: «عوامل گروه تروریستی حماس از جنگ اطلاعاتی و پهپادها برای تسهیل خشونت در جبهه‌های مختلف بهره می‌برند. ایالات متحده با هماهنگی شرکای بین‌المللی خود، با هدف قرار دادن چهار رهبر عملیات سایبری و پهپادی این گروه تروریستی مستقر در غزه و لبنان، علیه حماس اقدام می‌کند.»

او افزود که ایالات متحده آمریکا به مقابله با تلاش‌های بی‌ثبات‌کننده حماس برای انجام حملات تروریستی و همچنین مختل کردن فعالیت‌های آنها در هرکجا که باشد «از جمله در فضای سایبری» ادامه خواهد داد.

پس از حمله تروریستی ۱۵ مهر حماس به اسرائیل که منجر به کشته‌شدن ۱۲۰۰ تن و گروگان گرفته شدن بیش از ۲۵۰ تن دیگر شد، اسرائیل تهاجم به غزه را با هدف نابودی این گروه اسلام‌گرای تحت حمایت جمهوری اسلامی و آزادی گروگان‌ها آغاز کرد.

مقامات حماس از آن زمان چندین بار تاکید کرده‌اند که در صورت توان حمله‌ای مشابه را بارها تکرار خواهند کرد.

ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، اتحادیه اروپا، ژاپن، اسرائیل، و شمار دیگری از کشورها حماس را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده‌‌اند.

XS
SM
MD
LG