لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۱:۰۸

راکت‌پراکنی حزب‌الله به سوی اسرائیل همزمان با ورود وزیر خارجه جمهوری اسلامی به لبنان


سفر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، به لبنان
سفر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، به لبنان

شبه‌نظامیان حزب‌الله روز جمعه بیستم همزمان با ورود حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، به لبنان از شلیک ده‌ها راکت به مواضع ارتش اسرائیل در بلندی‌های جولان خبر دادند.

حزب‌الله ساعاتی پیشتر نیز مدعی شده بود حملاتی دیگر از جمله علیه آنچه که «تجهیزات جاسوسی» و همچنین یک تانک اسرائیلی خوانده، انجام داده است.

اقدامات روز جمعه حزب‌الله در حالی است که این گروه تحت حمایت جمهوری اسلامی اعلام کرد اواخر روز پنجشنبه نیز در پاسخ به حمله پهپادی اسرائیل به نبطیه در جنوب لبنان که منجر به کشته‌شدن یکی از فرماندهان این گروه شد، ده‌ها راکت کاتیوشا به شمال اسرائیل شلیک کرده است.

در مقابل، ارتش اسرائیل اعلام کرده جنگنده‌های این کشور حملاتی علیه تاسیسات نظامی حزب‌الله در روستای مارون‌الراس در جنوب لبنان و همچنین تاسیسات نظامی در دو شهر جنوبی لبنان انجام داده‌اند.

  • ورود امیرعبداللهیان به لبنان

تداوم اقدامات تنش‌زای حزب‌الله در حالی است که وزیر امور خارجه ایران روز جمعه برای سومین بار پس از حمله تروریستی ۱۵ مهر وارد لبنان شد.

حسین امیرعبداللهیان که در فرودگاه بیروت از سوی نمایندگان حزب‌الله، حماس، و جهاد اسلامی مورد استقبال قرار گرفت، به خبرنگاران گفت حکومت ایران به حمایت گسترده از حزب‌الله ادامه خواهد داد زیرا به گفته او جمهوری اسلامی امنیت لبنان را امنیت ایران می‌داند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی قرار است با برخی مقامات لبنان و همچنین حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، دیدار کند.

  • هشدار اسرائیل به حزب‌الله

سرلشکر تومر بار، فرمانده نیروی هوایی اسرائیل روز پنجشنبه در جمع پرسنل نظامی این نیرو با اشاره به احتمال وقوع جنگ با لبنان، گفته بود در این صورت اسرائیل صدها مکان را به طور همزمان، هدف قرار می‌دهد به طوری که اصطلاح حمله برای توضیح آنچه رخ خواهد داد، کافی نیست.

او با بیان اینکه اکنون دهها هواپیمای اسرائیلی بر فراز لبنان به پرواز درآمده‌اند افزود: «دهها هواپیما می‌توانند ظرف چند دقیقه پس از دریافت دستور، به صدها فروند افزایش پیدا کنند و تمام ماموریت‌ها را به انجام برسانند.»

بلافاصله پس از آغاز تهاجم اسرائیل به غزه در پی حمله تروریستی ۱۵ مهر حماس به جنوب این کشور، گروه حزب‌الله مورد حمایت جمهوری اسلامی راکت‌پراکنی به مناطق شمالی اسرائیل را آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تا کنون ٢٢٨ لبنانی عمدتا عضو حزب‌الله کشته شده‌اند.

ارتش اسرائیل نیز اعلام کرده ۱۵ شهروند این کشور از جمله شش غیرنظامی بر اثر حملات چهار ماه اخیر حزب‌الله جان خود را از دست داده‌اند.

XS
SM
MD
LG