لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۱:۴۶

یک نماینده مجلس؛ درآمد پرستاران در تاکسی اینترنتی دوبرابر پرستاری است


پرستاران در ایران
پرستاران در ایران

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند افزایشی مهاجرت پرستاران گفته است درآمد پرستارانی که در تاکسی اینترنتی کار می‌کنند به ۴۰ میلیون تومان می‌رسد در حالی که در شغل خود بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان دریافتی دارند.

رضا آریان‌پور در گفتگو با «باشگاه خبرنگاران جوان»، وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی، تاکید کرده که مهاجرت پرستاران «از سر دلخوشی نیست و مسائل اقتصادی عامل اصلی است.»

به گفته این نماینده مجلس در حال حاضر تمام بیمارستان‌های کشور کمبود پزشک و پرستار دارند به طوری که وزارت بهداشت و تامین اجتماعی آمادگی جذب ۱۰۰ هزار پرستار را دارند.

فشار سنگین کار، دستمزد پایین، تاخیر در پرداخت مطالبات، تورم و مسائل صنفی از جمله مواردی است که این نماینده مجلس از آنها به‌عنوان مشکلات کادر درمان یاد کرده است.

پیش‌تر یک عضو شورای عالی نظام پرستاری گفته بود که معیشت پرستاران «کفاف زندگی آنها را نمی‌دهد و مجبورند چند جا کار کنند.»

به گزارش خبرگزاری «مهر» اعظم فخری محمودی ۲۵ بهمن ماه سال گذشته، دستمزد اضافه کاری پرستاران را ساعتی ۱۵ هزار تومان اعلام و تاکید کرده بود که مبلغی که یک پرستار تحصیل‌کرده برای اضافه‌کاری خود دریافت می‌کند، بسیار کمتر از فردی است که با تحصیلات ابتدایی مشغول کار است.

برهمین اساس ۱۳ اسفند ماه سال گذشته نیز در نشست اعضای شورای عالی سازمان نظام پرستاری با عین الهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت ابراهیم رئیسی مسائل و مشکلات مربوط به پرستاران مطرح شد اما نتیجه مثبتی برای این صنف در پی نداشت.

اتفاقات جاری و مشکلات معیشتی مهاجرت پرستاران را دامن زده است به طوری که نایب‌ رئیس دوم شورای‌عالی نظام پرستاری، دی ماه سال گذشته گفته بود که یکی از راه‌های حفظ پرستاران، معیشت آنان است تا از خروج کادر درمان و پرستاران جلوگیری شود.

در همین راستا یک عضو شورای عالی نظام پرستاری در ایران نیز در ۲۲ اسفند ماه سال ۱۴۰۲ وضعیت مهاجرت پرستاران از کشور را در «مرز بحران» توصیف کرده و خواستار یافتن راهکار برای آن شده بود.

به گفته ابوالقاسم ابوطالبی در حالی که سالانه حدود ۱۰ هزار نفر نیروی پرستاری در کشور تربیت می‌شوند، سال ۱۴۰۱ نزدیک به سه هزار پرستار مهاجرت کردند.

خبرگزاری دولتی ایرنا هم روز ۲۰ آذر سال گذشته در گزارشی تحت عنوان «پرستاران مهاجرت می‌کنند، مسئولان تماشا»، به نقل از محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار، از جمله تبعات کمبود پرستار در کشور را جان باختن بیماران اعلام کرده بود.

دبیرکل خانه پرستار همچنین از نارضایتی بیش از ۹۰ درصد از پرستاران در ایران خبر داده و از جمله دلایل آن را مشکلات معیشتی، فاصله درآمدی و تبعیض بین کادر درمان، عدم اجرای درست قانون تعرفه‌گذاری، کمبود استخدام، اضافه کار اجباری با «مبالغ بسیار ناچیز» و فرسودگی شغلی دانسته است.

محمد شریفی مقدم در توضیح فاصله درآمدها میان کادر درمان، متوسط حقوق یک پرستار تازه استخدام شده را ۹ میلیون تومان اعلام و گفته که این مبلغ حتی کفاف اجاره خانه را هم نمی‌دهد در حالی که درآمد یک پزشک متخصص در بخش دولتی بیش از ۱۴۰ میلیون تومان در ماه است.

پرستاران از جمله اقشاری هستند که در ماه‌های گذشته با اعتراضات جمعی نارضایتی‌های شغلی و معیشتی خود را به مسئولان جمهوری اسلامی نشان داده و خواستار رسیدگی به مطالبات خود شده‌اند.

بنا بر گزارش‌های منتشر شده، این اعتراضات با برخوردهای تنبیهی مسئولان جمهوری اسلامی از قبیل ۶ ماه انفصال از خدمت کارکنان معترض مواجه شده است.

در حالی که موج مهاجرت از ایران به پرستاران محدود نشده و اقشار گسترده‌ای از دانشجو، کارگر، پزشک و نیروهای متخصص را نیز در بر می‌گیرد کارشناسان درباره عواقب خروج نیروی کار از کشور هشدار داده‌اند.

XS
SM
MD
LG