لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۷:۲۱

مهاجرت «سه هزار پرستار» از ایران در سال گذشته؛ ابوطالبی: وضعیت در «مرز بحران» است


پرستاران در ایران. آرشیو
پرستاران در ایران. آرشیو

یک عضو شورای عالی نظام پرستاری در ایران وضعیت مهاجرت پرستاران از کشور را در «مرز بحران» توصیف کرده و خواستار یافتن راهکار برای آن شده است.

به گفته ابوالقاسم ابوطالبی در حالی که سالانه حدود ۱۰ هزار نفر نیروی پرستاری در کشور تربیت می‌شوند، سال گذشته نزدیک به سه هزار پرستار مهاجرت کرده‌اند.

به گفته مسئولان وزارت بهداشت، مقصد مهاجرت پرستاران را طیف وسیعی از کشورهای مختلف شامل کشورهای همسایه ایران و حوزه خلیج فارس تا کشورهای غربی و اروپایی و آفریقای جنوبی در بر می‌گیرد.

ابوالقاسم ابوطالبی همچنین با انتقاد از استخدام «قطره‌ چکانی» پرستاران گفته که برای رسیدن به استاندارد ۲/۵ پرستار به ازای هر تخت باید تعداد کنونی ۲۴۰ هزار پرستار در کشور سه برابر افزایش یابد.

خبرگزاری دولتی ایرنا هم روز ۲۰ آذر سال جاری در گزارشی تحت عنوان «پرستاران مهاجرت می‌کنند، مسئولان تماشا»، به نقل از محمد شریفی مقدم، دبیر کل خانه پرستار، از جمله تبعات کمبود پرستار در کشور را جان باختن بیماران گزارش داد.

دبیر کل خانه پرستار همچنین از نارضایتی بیش از ۹۰ درصد از پرستاران در ایران خبر داده و از جمله دلائل آن به مشکلات معیشتی، فاصله درآمدی و تبعیض بین کادر درمان، عدم اجرای درست قانون تعرفه‌گذاری، کمبود استخدام، اضافه کار اجباری با «مبالغ بسیار ناچیز» و فرسودگی شغلی اشاره کرده است.

محمد شریفی مقدم در توضیح فاصله درآمدها میان کادر درمان، متوسط حقوق یک پرستار تازه استخدام را ۹ میلیون تومان اعلام کرده و گفته که این مبلغ حتی کفاف اجاره خانه را هم نمی‌دهد در حالی که درآمد یک پزشک متخص در بخش دولتی بیش از ۱۴۰ میلیون تومان در ماه است.

پرستاران از جمله اقشاری هستند که در ماههای گذشته با اعتراضات جمعی نارضایتی‌های شغلی و معیشتی خود را به مسئولان جمهوری اسلامی نشان داده و خواستار رسیدگی به مطالبات خود شده‌اند.

این اعتراضات با برخوردهای تنبیهی مسئولان جمهوری اسلامی از قبیل ۶ ماه انفصال از خدمت کارکنان معترض مواجه شده است.

در حالی که موج مهاجرت از ایران به پرستاران محدود نشده و اقشار گسترده‌ای از دانشجو، کارگر، پزشک و نیروهای متخصص را نیز در بر می‌گیرد کارشناسان درباره عواقب خروج نیروی کار از کشور هشدار داده‌اند.

مرتضی عزتی، استاد دانشگاه و کارشناس اقتصاد بتازگی در گفتگو با وب‌سایت «خبرآنلاین»، مهاجرت را موجب تشدید «بحران‌های جدی» در اقتصاد ایران دانسته و پیش‌بینی کرده که تبعات آن به‌زودی در جامعه و اقتصاد بروز خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG