لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۰:۳۳

لغو و تغییر مسیر پروازهای چند شرکت هواپیمایی به مقصد خاورمیانه


هواپیماهای شرکت هلندی کی‌ال‌ام (آرشیو)
هواپیماهای شرکت هلندی کی‌ال‌ام (آرشیو)

پروازهای خطوط هوایی جهانی روز دوشنبه، ۲۷ فروردین، پس از حملات موشکی و پهپادی حکومت ایران به اسرائیل با اختلال مواجه شدند.

حداقل ده‌ها شرکت هواپیمایی مجبور شده‌اند طی دو روز گذشته پروازهای خود را لغو یا تغییر مسیر دهند.

به گفته مارک زی، بنیانگذار شرکت «اوپی‌اس‌گروپ» که بر حریم هوایی و فرودگاه‌ها نظارت می‌کند، این بزرگ‌ترین اختلال در سفرهای هوایی از زمان حمله به مرکز تجارت جهانی در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ بود.

زی به خبرگزاری رویترز گفت: «از آن زمان تاکنون با چنین وضعیتی مواجه نبودیم که فضاهای هوایی مختلف به این سرعت بسته شوند و این موضوع باعث ایجاد هرج و مرج شد.»

زی گفت: «حریم هوایی ایران توسط خطوط هوایی بین اروپا و آسیا مورد استفاده قرار می‌گیرد و این شرکت‌ها به دو مسیر جایگزین مناسب، یا از طریق ترکیه یا از طریق مصر و عربستان سعودی محدود خواهند شد.»

اسرائیل که روز شنبه حریم هوایی خود را بسته بود، صبح یکشنبه آن را بازگشایی کرد. اردن، عراق، و لبنان نیز پروازهای خود را بر فراز خاک‌شان از سر گرفتند.

خطوط هوایی بزرگ خاورمیانه از جمله خطوط هوایی «امارات»، «قطر ایرویز» و «اتحاد ایرویز» روز یکشنبه اعلام کردند که پس از لغو یا تغییر مسیر برخی پروازها، فعالیت خود را در این منطقه از سر خواهند گرفت.

  • لغو پروازها

هواپیمایی یونایتد روز دوشنبه اعلام کرد پرواز خود به تل آویو، اسرائیل، برای روز دوشنبه را لغو کرده است. این شرکت همچنین پرواز خود از فرودگاه دالس واشنگتن به امان، پایتخت اردن، را برای روز سه‌شنبه لغو کرده است.

لوفت‌هانزا آلمان پروازهای منظم خود را از تل‌آویو، اربیل و امان تا روز دوشنبه به حالت تعلیق درآورد. پروازهای بیروت و تهران حداقل تا روز پنجشنبه از سر گرفته نخواهد شد. به گزارش رویترز لوفت‌هانزا اعلام کرد که تا روز پنجشنبه از آسمان ایران استفاده نخواهد کرد.

کی‌ال‌ام روز دوشنبه گفت تمام پروازهای خود را به مقصد و از تل آویو تا روز سه شنبه لغو کرد.

ایزی‌جت بریتانیا روز یکشنبه بدون ارائه بازه زمانی، پروازها به مقصد و از تل آویو را لغو کرد.

فین‌ایر فنلاندی پروازها در حریم هوایی ایران را فعلاً به حالت تعلیق درآورد که ممکن است باعث طولانی‌تر شدن زمان پرواز در پروازهای دوحه شود.

شرکت هواپیمایی اسپانیایی «آیبریا اکسپرس» در شبکه اجتماعی «ایکس» از لغو پروازهای خود به تل آویو در روزهای یکشنبه و دوشنبه خبر داد.

ایر کانادا ضمن اعلام تاخیرهای طولانی و لغو پروازها به اسرائیل گفت پروازها به تل آویو را در روزهای دوشنبه و سه شنبه لغو کرد.

خطوط هوایی جنوبی چین پرواز یکشنبه به ایران را لغو کرد و خطوط هوایی هاینان گفت که وضعیت را زیر نظر دارد و در مورد پروازهای آینده به اسرائیل تصمیم خواهد گرفت.

ایر ایندیا تصمیم گرفت موقتاً پروازهای خود به تل آویو را متوقف کند.

XS
SM
MD
LG