لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۷:۵۴

ازسرگیری برخورد حکومتی با مخالفان حجاب اجباری؛ کاربران شبکه‌های اجتماعی: از شما بیزاریم


دور تازه برخورد با مخالفان حجاب اجباری
دور تازه برخورد با مخالفان حجاب اجباری

با آغاز دور دیگری از برخورد نیروی انتظامی جمهوری اسلامی با مخالفان حجاب اجباری، با عنوان «طرح نور»، شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی با انتقاد از توسل حکومت به شیوه‌های قهرآمیز پیش‌بینی کردند که تلاش نیروهای حکومتی این بار هم با شکست مواجه خواهد شد. یکی از کاربران هم نوشت که «از شما بیزاریم.»

عباسعلی محمدیان، فرمانده انتظامی تهران بزرگ، روز شنبه ۲۵ فروردین، اعلام کرد که پلیس تهران هم مانند سایر استان‌ها با افرادی که به ادعای او، «ناهنجاری‌های اجتماعی مانند بی‌حجابی را ترویج می‌دهند» برخورد می‌کند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سخنرانی‌های اخیر خود حجاب اجباری را «محدودیت شرعی و قانونی» و کشف حجاب را «حرام شرعی و سیاسی» دانسته و خواستار برخورد با «هنجارشکنی دینی» شده است. این سخنان انتقادهای بسیاری را به همراه داشته است.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ در سخنانش، رعایت حجاب اجباری را «قانون»‌ خوانده و «کشف حجاب» را مساوی با «قانون‌شکنی» دانسته است.

این در شرایطی‌ است که لایحه موسوم به «عفاف و حجاب» به دلایل ایرادهای متعددی که از سوی شورای نگهبان به آن وارد شده، هنوز به قانون تبدیل نشده است.

منصوره حسینی یگانه، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان، معتقد است «تنها ابزار ابراز وجود جمهوری اسلامی، مسئله حجاب اجباری و درگیری تن به تن با مردم است.»

عباسعلی محمدیان از جمله دلایل اجرای «طرح نور» را «درخواست مردم» عنوان کرده است.

این در شرایطی است که بر پایه نتایج نظرسنجی شبکه شرق، متعلق به روزنامه شرق، در آبان سال گذشته، ۸۴ درصد مردم با الزام زنان به رعایت حجاب ابراز مخالفت کرده‌ بودند.

به گفته عباسعلی محمدیان، برخورد با مخالفان حجاب اجباری در سه حوزه معابر عمومی، خودرو و اماکن صورت می‌گیرد.

این مقام انتظامی جمهوری اسلامی برخورد با موافقان پوشش اختیاری را در مرحله اول تذکر به «فرد خاطی» پس از شناسایی او به کمک «فن‌آوری و تجهیزات پیشرفته» ذکر کرده و گفته که بعد از آن فرد به حوزه قضائی معرفی می‌شود.

همزمان با اجرای این طرح، خبرگزاری فارس، نزدیک به نهادهای اطلاعاتی، از بازداشت موقت همسر و فرزند احمدرضا عابدزاده، دروازه‌بان پیشکسوت فوتبال، به دلیل «کشف حجاب» خبر داد.

بنا بر این گزارش، نفیسه لطیفیان و نگار عابدزاده، همسر و دختر احمدرضا عابدزاده، به دلیل آنچه «ایجاد تنش و درگیری با ماموران» نامیده شد، به طور موقت بازداشت و سپس آزاد شدند.

همزمان با اجرای طرح نیروی انتظامی برای برخورد با زنان مخالف حجاب اجباری، شمار زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی به انتقاد ازاین طرح پرداختند و آن را بی‌نتیجه ارزیابی کردند.

کاربری به نام «حسین فقیهی» با توضیح مشاهداتش درباره دستگیری «وحشتناک» دختربچه‌ای ۱۷ ساله به دلیل مخالفت با حجاب اجباری نوشت که «بیش از ۲۰ نفر از مردم با فریاد بی‌ناموس» ماموران پلیس را «مشایعت کردند.»

ابوذر زمان، فرزند حسین زمان، خواننده ممنوع‌الکار و منتقد حکومت که سال گذشته درگذشت، نوشت: «این روایت نشان می‌دهد که چرا از شما بیزاریم، چرا خشمگینیم. مطمئن باشید، مردم این نفرت و خشم را بی‌جواب نخواهند گذاشت.»

مینو مومنی، روزنامه‌نگار، با اشاره به مشکلات معیشتی و امنیتی کشور، از «صف آرایی واسه مبارزه با بی حجابی» انتقاد کرده است.

مطهره گونه‌ای، فعال دانشجویی تعلیقی و تبعیدی رشته دندانپزشکی دانشگاه تهران، هم خطاب به احمدرضا رادان، فرمانده کل نیروی انتظامی جمهوری اسلامی نوشته: «آقای رادان! بخدا این زنان و دختران و مردم ایران نبودند که به ساختمان کنسولی حمله کردند! چرا از ۱۴۰۱ عبرت نگرفته‌اید و همچنان با مردم دشمنی می‌کنید؟»

دانشجویان پیشرو: انقلاب «زن زندگی آزادی» را پیش خواهیم برد

تشکل «دانشجویان پیشرو» روز شنبه در شبکه های اجتماعی خود در مورد تلاش جمهوری اسلامی برای اعمال حجاب اجباری نوشت: «هر چقدر فضای جامعه را درباره مسایل مختلف ملتهب کنید ما نه تنها پاسخ محکم تری به شما خواهیم داد و اجازه نمی دهیم که همرزمان مبارز و آزادی خواه، سکولار، برابری خواه و مدرن ما را مورد حمله قرار دهید بلکه با قدرت هر چه بیشتر انقلاب زن - زندگی - ازادی را به پیش خواهیم برد.»

این تشکل دانشجویی تاکید کرد: «ما خاکریز حجاب را فتح کرده ایم و این شما هستید که توسط ما به عقب رانده خواهید شد. ما پیش می رویم و با فتح خاکریزهای بعدی، حکومت شما جنایتکاران را هر روز بیشتر از روزهای پیش به پرتگاه نابودی و سرنگونی نزدیک خواهیم کرد.»

دانشجویان پیشرو به حکومت جمهوری اسلامی: هر چقدر فضای جامعه را درباره مسایل مختلف ملتهب کنید ما نه تنها پاسخ محکم تری به شما خواهیم داد

حزب چپ ایران هم در سایت خود به نام «به پیش» نوشت: «حجاب هم هدف است و هم وسیلە برای منحرف کردن اذهان عمومی از بحران های داخلی و خارجی رژیم کە هر روز بغرنج تر می شوند و رژیم حداقل تاکنون نشان دادە است توانایی بر طرف کردن هیچ یک را ندارد.»

به نوشته این حزب، «خامنەای بە این بهانە همچنین می خواهد توجە روز افزون مردم از بحران های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را بە سمت دیگری هدایت کند و باتشدید فضای اختناق، شرایط را برای جانشین کردن مجتبی خامنەای بە جای خودش فراهم کند.»

حزب چپ ایران همچنین اشاره کرد که «خامنەای تلاش می کند با بسیج دستجات فاشیستی اوباشان آتش بە اختیار و گسیل آنان بە مصاف جامعە، مانع از گسترش اعتراضاتی شود کە بقای رژیم او را نشانە گرفتە است»‌و افزود: «در شرایطی کە نارضایتی و اعتراضات در حال گسترش و تندیدن شدن در هم هستند و به خصوص گسترش اعتراضات معیشتی به واسطە افزایش پر شتاب هزینە های زندگی و کاهش مستمر قدرت خرید مردم اجتناب ناپذیر می نماید، پایان دادن بە اعتراضات مردم برای رژیم بە مراتب دشوارتر از گذشتە و تقریبا غیر ممکن شدە است.»

این حزب سیاسی همچنین نوشت که «رژیم تنها با زنانی کە خواستار برابری کامل در همە زمینە ها با مردان هستند، طرف نیست، با اکثریت جامعە کە رژیم را نمی خواهند طرف است. به همین خاطر است کە دزدها، اختلاس گران، رانت خواران و اوباشان منفور را پیرامون خود جمع کردە است. جنگ او در واقع جنگ میان پلیدی و نیکی است.»

XS
SM
MD
LG