لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۰:۲۳

تداوم تحصن کشاورزان در اصفهان؛ سرایداران مدارس در اعتراض به حقوق «زیر ۱۰ میلیون» تومانی تجمع کردند


اعتراض سرایداران در خمینی‌شهر
اعتراض سرایداران در خمینی‌شهر

اعتراضات معیشتی در ایران روز دوشنبه ۲۷ فروردین با تجمع کشاورزان در استان اصفهان و اعتراض سرایداران مدرسه‌ها در خمینی‌شهر ادامه یافت.

بر اساس گزارش منابع کارگری در روز دوشنبه ۲۷ فروردین، گروهی از کشاورزان شرق و غرب اصفهان بار دیگر در اعتراض محقق نشدن وعده‌های مقامات مسئول برای بازگشایی آب زاینده‌رود، در فلکه خوراسگان تجمع کردند.

کشاورزان معترض تراکتورهای خود را در فلکه خوراسگان پارک کرده‌اند و در این مکان تحصن کرده‌اند؛ روندی که در روزهای گذشته نیز سابقه داشته است.

برخی منابع، این دور از اعتراضات کشاورزان را به دلیل «غصب حق‌آبه» آنها توسط «نهادهای حکومتی» عنوان کرده‌اند.

در شهر ورزنه استان اصفهان نیز کشاورزان معترض با به صف کردن تراکتورهای‌شان در اعتراض به نقض حق‌آبه خود و «به امید دائمی شدن آب» تحصن کرده‌اند.

بر اساس تصویر منتشر شده در کانال تلگرامی اعتراض مدنی بازار، گروهی از نیروهای خدماتی و سرایداران آموزش و پرورش در ناحیه پنج اصفهان و همچنین در خمینی‌شهر این استان روز دوشنبه در اعتراض به وضعیت معیشتی خود تجمع کردند.

تجمع نیروهای خدماتی آموزش و پرورش در اعتراض به «حقوق‌های زیر خط فقر» به میزان کمتر از «۱۰ میلیون تومان» و «سفره‌های خالی و وعده‌های پوشالی» بوده است.

اعتراض نیروهای خدماتی ناحیه ۵ در اصفهان
اعتراض نیروهای خدماتی ناحیه ۵ در اصفهان

همچنین، کانال تلگرامی شورای بازنشستگان ایران روز دوشنبه ۲۷ فروردین گزارش داده که «حدود ۱۰ هزار نفر از معلمان بازنشسته» که اغلب که «بازنشستگان فرهنگی ۱۴۰۰» هستند، از صبح یک‌شنبه ۲۶ فروردین در مقابل سازمان برنامه و بودجه تجمع کرده‌اند.

این دور از اعتراضات معلمان که بنا بر این گزارش «ادامه خواهد داشت»، با مطالباتی از جمله «پرداخت سریع پاداش که تاکنون ۳۱ ماه تأخیر داشته‌»، «اصلاح حقوق بازنشستگی آنان بر مبنای ماده یک دستورالعمل اجرایی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگی مبنی بر ۹۰ درصد حکم رتبه‌بندی»، «پرداخت سریع ۳۰ ماه معوقات حقوق بازنشستگی مربوط به مهر ۱۴۰۰ تا اسفند ۱۴۰۲»، و «پرداخت معوقات رتبه‌بندی مربوط به زمان شاغلی که بیش از دو سال از آن گذشته است» بر پا شده است.

در این گزارش تأکید شده که «این بازنشستگان بر حقوق خود اصرار دارند و خواهان اصلاح سریع» آن هستند و مقامات سازمان برنامه و بودجه، وزارت آموزش و پرورش، و سازمان بازنشستگی کشوری وعده داده‌اند که «مشکل این تعداد از فرهنگیان بازنشسته در سریع‌ترین زمان ممکن برطرف شود.»

گزارشی دیگر از رفسنجان، حاکی از آن است که اهالی روستای «عباس‌آباد حاجی» در اعتراض به وضعیت رفاهی خود از جمله «وضعیت اسف‌بار آسفالت منتهی به این روستا» تجمع کردند.

اعتراض اهالی روستای عباس‌آباد در رفسنجان
اعتراض اهالی روستای عباس‌آباد در رفسنجان

علاوه بر این، روز یک‌شنبه نیز اعتراضات معیشتی در ایران جریان داشت.

از جمله بنا بر گزارش شورای بازنشستگان ایران، در قزوین، عده زیادی از مال‌باختگان شرکت «طراوت نوین ریحان تاک» با راهپیمایی در خیابان‌های مرکزی این شهر راهپیمایی کردند و با شعار «دادستان رشوه‌گیر، نمی‌خوایم نمی‌خوایم»، خواهان برکناری حسین رجبی، دادستان قزوین شدند.

کانال تلگرامی اتحادیه آزاد کارگران ایران گزارش داده است که بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی در این شهر در اعتراض به «وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان» در مقابل ساختمان این سازمان تجمع و راهپیمایی کردند.

نوسانات بازار ارز و طلا در روزهای گذشته نگرانی‌های معیشتی کارگران را دامن زده است. در این حال، بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور گفته است که بدون این تحولات هم افزایش ۳۵ درصدی دستمزد تأثیری بر قدرت خرید مردم نداشت.

بنا بر گزارش‌های پیشین، ارزش دلاری مزد در ایران، از ۱۳۶ دلار در هفته نخست فروردین به ۱۱۹ دلار در هفته آخر فروردین سقوط کرده است.

در روزهای گذشته، رئیس جمهوری اسلامی ایران، ادعا کرده که شاخص‌ها نشانگر «رشد اقتصادی»‌ است، اما یک تحلیلگر در گفت‌وگو با صدای آمریکا، با تأکید بر وضعیت بد معیشتی مردم، دولت ابراهیم رئیسی را به «سفسطه در تحلیل داده‌ها»، جلوگیری از انتشار آمار، و روی آوردن به «ترویج شبه علم» متهم کرده است.

XS
SM
MD
LG