لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۳:۰۱

پیام ۱۰ فعال سیاسی: به دلیل «۴۵ سال جنایت و خیانت جمهوری اسلامی، فقر و فساد» رای نمی‌دهیم


انتخابات. آرشیو
انتخابات. آرشیو

همزمان با نگرانی مقامات جمهوری اسلامی از شرکت نکردن اقشار گسترده‌ مردم در انتخابات حکومتی پیش رو در اسفند سال جاری، شماری از فعالان و زندانیان سیاسی پیشین بر عزم خود برای رای ندادن تاکید کردند.

۱۰ تن از فعالان سیاسی و زندانیان سیاسی پیشین در مجموعه‌ای از پیام‌های ویدیویی با عنوان «رای بی‌رای» که صدای آمریکا به آن دست پیدا کرده است، اعلام کردند که در هیچکدام از رای‌گیری‌های جمهوری اسلامی شرکت نخواهند کرد.

آنها مواردی از قبیل «۴۵ سال جنایت و خیانت جمهوری اسلامی»، «سرکوب و کشتار» معترضان، «فقر و فساد» و «فلاکت و نابودی وطن و هموطنان» را دلیل شرکت نکردن در انتخابات ذکر کرده‌اند.

مجموعه پیام‌های ویدیویی «رای بی رای» متعلق به سهراب حسنخانی، مظاهر حیدری، بهروز ایزدی‌راد، یاشار قضایی، امید فتحی، عرشیا وظیفه، علی جهانیان، قاسم غفاری، مهدی ساورعلیا و پویا شهابی است.

قرار است انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری به طور همزمان در ۱۱ اسفند سال جاری برگزار شود.

درشرایطی که آمارهای منتشرشده از سوی برخی نهادها و رسانه‌های داخل ایران، حاکی از مشارکت حدود ۳۰ درصد از مردم در انتخابات پیش رو است، نهادهای امنیتی تلاش می‌کنند که از انتشار این اخبار جلوگیری کنند.

وب‌سایت «خبرآنلاین» که روز هشتم بهمن در گزارشی به نقل از نتایج نظرسنجی یک نهاد دولتی، میزان مشارکت در انتخابات اسفندماه در ایران را حدود ۳۰ درصد اعلام کرده بود، در پی فشارهای امنیتی مجبور به حذف این خبر شد.

پیشتر رضا علیجانی، تحلیلگر سیاسی، در گفت‌و‌گو با صدای آمریکا با اشاره به آگاهی حکومت ایران از «دلسردی» مردم، تاکید کرده بود که علی خامنه‌ای می‌داند که سخت‌ترین انتخابات را پیش رو دارد و مشروعیت انتخاباتی حکومت در نازل‌ترین سطح قرار دارد.

XS
SM
MD
LG