لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۷:۰۱

قطر: قطعنامه شورای امنیت «تاثیر فوری» بر مذاکرات آتش‌بس نداشته است؛ هنیه وارد تهران شد


حسین امیرعبداللهیان در کنار اسماعیل هنیه.
حسین امیرعبداللهیان در کنار اسماعیل هنیه.

قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که خواستار آتش‌بس فوری میان اسرائیل و حماس در غزه است، تاثیر فوری بر مذاکرات آتش‌بس میان حماس و اسرائيل در دوحه نداشته است.

به گزارش رویترز، این موضوع را قطر که میانجی مذاکرات آتش‌بس است، در روز سه‌شنبه اعلام کرد.

آن قطعنامه خواستار آتش بس‌فوری همچنین خواهان آزادی گروگان‌های در دست شبه‌نظامیان فلسطینی شد. اسرائيل از آن قطعنامه به شدت انتقاد کرده است.

در حمله ۱۵ مهر حماس و متحدانش به اسرائيل، موسوم به حمله ۷ اکتر، شبه‌نظامیان فلسطینی ۲۵۳ اسرائيلی را گروگان گرفتند و با خود به اسرائيل بردند که هنوز شماری از آنها در غزه نگه داشته شده‌اند.

یک منبع مطلع از مذاکرات صلح پیشتر به رویترز گفت که هیئتی از سازمان اطلاعاتی موساد اسرائیل که بیش از یک هفته پیش وارد قطر شده بود، همچنان در حال مذاکره است.

این منبع گفت یک تیم کوچک موساد در حال بازگشت از دوحه به اسرائیل است تا در مورد تحولات مشورت کند

طرفین درگیر در جنگ غزه چندین هفته است که بر سر آتش‌بس احتمالی ۴۲ روزه‌ای بحث می‌کنند که طی آن حدود ۴۰ گروگان اسرائیلی در ازای صدها زندانی فلسطینی آزاد می‌شوند. اسرائیل می‌گوید که مایل است تنها یک توقف موقت در جنگ را در نظر بگیرد. حماس می‌خواهد هر توافقی، منجر به پایان جنگ شود. اسرائيل می‌گوید خواهان نابودی حماس است.

هنیه در تهران

رسانه‌ها در ایران گزارش داده‌اند اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی گروه فلسطینی حماس، وارد ایران شده است و با وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

جمهوری اسلامی از حماس حمایت مالی و تسلیحاتی کرده است. این گروه در فهرست تروریستی کشورهای مختلفی قرار دارد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی گزارش داد که اسماعیل هنیه روز سه‌شنبه با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی درباره «وضعیت جنگ غزه» و کرانه باختری گفت‌وگو کرد.

تایمز اسرائيل نیز نوشته است اسماعیل هنیه، رئیس حماس، همراه با یک هیئت عالی‌رتبه از این گروه برای گفت‌وگو با مقامات جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شد.

به نوشته این سایت خبری اسرائيلی، یک مقام اسرائیلی گفت سفر هنیه به تهران در حالی است به نظر می رسد اسرائیل مذاکرات آتش‌بس در قطر را پس از رد پیشنهاد اخیر حماس متوقف کرده است.

مقامات جمهوری اسلامی به سرعت پس از حمله تروریستی ۱۵ مهر حماس به جنوب اسرائيل که طبق آمار آن حدود ۱۲۰۰ کشته برجای گذاشت، حمایت همه جانبه‌ کردند. بسیاری آن حمله حماس را با اقدامات داعش در کشتار غیرنظامیان مقایسه کردند.

XS
SM
MD
LG