لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۸:۵۶

ابراز نگرانی جو بایدن از پیچیده‌تر شدن روند مذاکرات، در پی حادثه «نگران‌کننده» در غزه


جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده. دهم اسفند.
جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده. دهم اسفند.

کاخ سفید می‌گوید جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه، دهم اسفند، با رهبران مصر و قطر درباره «حادثه غم‌انگیز و نگران کننده» در شمال غزه، راه های تضمین آزادی گروگان‌هایی که هنوز در اسارت حماس هستند، و همچنین آتش‌بس شش هفته‌ای گفتگو کرده است.

خبرگزاری رویترز در گزارش دیگری به نقل از جو بایدن نوشته است، ایالات متحده در حال بررسی گزارش‌ها درباره این حادثه است و او معتقد است که این حادثه مرگبار مذاکرات درباره آتش‌بس را پیچیده می‌کند.

بایدن به خبرنگاران گفت: «می‌دانم که این طور خواهد شد.»

به گزارش رویترز، مقامات بهداشتی غزه اعلام کردند که بیش از صد فلسطینی در حالی که منتظر تحویل کمک‌های غذایی بودند توسط نیروهای اسرائیلی به ضرب گلوله کشته و حدود نفر ۲۸۰ نفر زخمی شدند، اما اسرائیل آمار کشته‌ها را به چالش کشید و گفت بسیاری از قربانیان توسط کامیون‌های کمک‌رسانی زیر گرفته شده‌اند.

اسماعیل هنیه، از رهبران حماس، روز چهارشنبه نهم اسفند، در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که حماس درمذاکراتی که اکنون برای برقراری یک آتش‌بس موقت به منظور آزادی گروگان‌ها و کمک‌های انساندوستانه در جریان است، از خود «انعطاف» نشان می‌دهد ولی در ضمن آماده ادامه جنگ است.

او از «محور مقاومت» (اصطلاحی که توسط مقامات رسمی جمهوری اسلامی برای اشاره به این کشور و متحدانش مانند حزب الله لبنان، حوثی‌های یمن و نیروهای شیعه در عراق و سوریه استفاده می‌شود) خواست تا حملاتشان را افزایش دهند.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل هم روز چهارشنبه گفت: «هدف اصلی حماس این است که ماه رمضان را با تاکید بر مسجد الاقصی و اورشلیم به مرحله دوم از طرح خود که از ۷ اکتبر (۱۵ مهر) آغاز شد، تبدیل کند و این هدف توسط [حکومت] ایران و حزب‌الله تقویت می‌شود.»

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر نیز روز چهارشنبه ابراز امیدواری کرد که طرح آتش‌بس در نوار غزه به زودی به نتیجه برسد و آرامش واقعی برای مردم غزه حاصل شود.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده روز دوشنبه گفته بود که امیدوار است تا ۱۴ اسفند توافقی برای «آتش‌بس موقت» در غزه صورت گیرد. دولت آمریکا اکنون بجای واژه «وقفه در درگیری» از واژه «آتش‌بس موقت» استفاده می‌کند.

اظهارات او بلافاصله با نظر مخالف رسمی قطر – میانجی مذاکرات، گروه حماس و نظر غیررسمی چند مقام اسرائیلی مواجه شد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل بدون اشاره به سخنان جو بایدن گفت موضع اسرائیل برای «ادامه کارزار تا پیروزی کامل» از حمایت همه‌جانبه در آمریکا برخوردار است.

گروه حماس، که توسط ایالات متحده و چندین کشور اروپایی گروهی تروریستی شناخته شده و مورد حمایت جمهوری اسلامی است، در حمله ۱۵ مهر به اسرائیل ۱۲۰۰ نفر را کشت و ۲۵۳ نفر را گروگان گرفت.

XS
SM
MD
LG