لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۸:۱۹

آمریکا: اظهارات وزیر خارجه جمهوری اسلامی مبنی بر «نقش داشتن آمریکا» در حمله به ساختمان کنسولگری ایران «پوچ» است


کاخ سفید روز سه‌شنبه در پاسخ به ادعای وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی مبنی بر این که آمریکا در حمله به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق مقصر است و باید پاسخگو باشد، گفت که این حرف پوچی است.

جان کربی، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در کنفرانس خبری در ادامه پاسخ درباره این که آیا آمریکا پاسخی از ایران را پیش‌بینی می‌کند گفت: من نمی‌توانم پیش‌بینی کنم که شخص رهبر و سپاه پاسداران چه تصمیمی برای انتقام‌گیری علیه ما خواهند داشت یا نه. اجازه دهید روشن بگویم، که ما هیچ ارتباطی با حمله در دمشق نداشتیم، ما به هیچ وجه درگیر نبودیم.

او ادامه داد: «مانند همیشه، حفاظت از جان نیروها و تاسیسات خود در عراق و سوریه را بسیار جدی خواهیم گرفت. همانطور که در گذشته نشان داده‌ایم، و همانطور که رئیس جمهوری آمریکا بسیار واضح گفته و اقدام کرده، ما آن چه را که برای محافظت از نیروها و تأسیساتمان نیاز است، انجام خواهیم داد.»

پیشتر یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید به پرسش کتبی بخش فارسی صدای آمریکا گفته بود: «ایالات متحده هیچ دخالتی در این حمله نداشت و ما از قبل از آن اطلاعی نداشتیم.»

همچنین یک مقام ارشد دولت آمریکا هم به ما گفت که این موضوع را آمریکا مستقیما به ایران اطلاع داده است.

حسین امیر عبدالهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه در شبکه ایکس گفته بود: «مقام سفارت سوييس بعنوان حافظ منافع آمريكا در ایران، بامداد امروز توسط مديركل آمريكا به وزارت خارجه فراخوانده شد.»

او ادامه داد: در این احضار ابعاد حمله تروریستی و جنایت اسرائیل تبیین و مسئوليت دولت آمريكا مورد تاكيد قرار گرفت. پیام مهمی به دولت آمریکا بعنوان حامی اسرائیل ارسال شد. آمریکا باید پاسخگو باشد.

امروز هم آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری در پاریس در واکنش به حمله صورت گرفته به کنسولگری جمهوری اسلامی که موجب کشته شدن تعدادی از فرماندهان نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شده بود گفت: «ما در تلاشیم تا حقایق روشن شود. ما در حال پیگیری دقیق آنچه اتفاق افتاده هستیم و این را ادامه می‌دهیم، تا به جزئیات آن برسیم. ما تلاش می‌کنیم از بروز درگیری به ویژه بین اسرائیل و لبنان جلوگیری کنیم، درگیری که نه اسرائیلی‌ها، نه حزب‌الله، نه لبنان و نه ایران به دنبال آن هستند.»

در همین زمینه، اسرائیل که عموما این گونه حملات را نه تایید و نه تکذیب می‌کند، امروز اعلام کرد که «اسرائیل با تهدیدات علیه خود مقابله می‌کند.»

یوآف گالانت وزیر دفاع این کشور گفت: «هر روز به شواهد بیشتری دست می‌یابیم که نشان می‌دهد که ما درگیری یک جنگ با چندین جبهه هستیم. اقدامات ما هم تهاجمی و هم دفاعی است. ما هر روز شاهد این شواهد هستیم، از جمله در چند روز گذشته. ما در همه جا و هر روز عمل می کنیم تا از قدرت گرفتن دشمنانمان جلوگیری کنیم و به هر کسی که علیه ما – در سراسر خاورمیانه – اقدام می کند روشن بگوییم که بهای اقدام علیه اسرائیل سنگین خواهد بود.»

در ساعات اولیه حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق در روز دوشنبه، حسین اکبری، سفیر جمهوری اسلامی در سوریه اذعان کرد شماری از «مستشاران نظامی ایرانی» در این حمله منتسب به اسرائیل کشته شده‌اند.

در ادبیات حکومتی جمهوری اسلامی، از فرماندهان و اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه و دیگر کشورهای منطقه با عنوان مستشاران نظامی یاد می‌شود.

روابط عمومی سپاه پاسداران هم روز گذشته با انتشار اطلاعیه‌ای، کشته شدن محمدرضا زاهدی و محمد هادی حاج‌رحیمی و «پنج تن از همراهان آنها» را تایید کرد.

  • 16x9 Image

    فرهاد پولادی

    متولد تهران در مهرماه ۱۳۵۱، پس از هشت سال تدریس زبان انگلیسی در کانون زبان ایران؛ از سال ۱۳۷۷ خبرنگار ایرنا شد.
    از سال ۱۳۸۲ خبرنگار خبرگزاری فرانسه در تهران بود. ماموریت خبری فرانس پرس فرصت سفر به عراق، عربستان سعودی، لبنان، استانبول، مسکو و آلماتی را برای او فراهم کرد.

مطالب مرتبط

XS
SM
MD
LG