لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۱:۴۰

گزارش رسانه‌های خارجی از انتخابات ایران؛ رویترز: آزمونی برای مشروعیت جمهوری اسلامی است


شماری از رسانه ها در جهان روز جمعه ۱۱ اسفند، در گزارش هایی به نخستین انتخابات پس از اعتراضات گسترده در ایران در سال گذشته در واکنش به کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، نارضایتی گسترده مردم از شرایط موجود و امکان شرکت نکردن گسترده آنان در انتخابات پرداختند.

خبرگزاری رویترز انتخابات روز جمعه را «آزمایشی برای مشروعیت» حکومت جمهوری اسلامی در وضعیت نا امیدی فزاینده مردم از مشکلات اقتصادی و محدودیت های آزادی های سیاسی و اجتماعی دانست.

این خبرگزاری به نقل از مهران، دانشجو در تهران نوشت: «به دنبال تغییر رژیم هستم و تصمیم گرفته ام که رای ندهم.»

او رای دادن را به منزله تقویت جمهوری اسلامی ارزیابی کرد.

رویترز در عین حال به نقل از زهرا ۲۶ ساله نوشت که او درا نتخابات شرکت می کند.

شبکه خبری «سی ان ان» نوشت: به گفته تحلیلگران، ممکن است ایران شاهد حضور کم سابقه شرکت کنندگان در انتخابات باشد زیرا ایرانیان با اقتصاد بیمار، بی اعتمادی سیاسی فزاینده و جنبش اعتراضی سرکوب شده دست و پنجه نرم می کنند.

یک زن جوان ۲۳ ساله ایرانی از تهران به این شبکه خبری گفت که رای نمی دهد.

او انتخابات را «نمایش» نامید و تاکید کرد که شرکت در چنین رویدادهایی، «هم دستی و کمک به تبلیغات سیاسی» حکومت است.

روزنامه گاردین چاپ لندن نوشت: پیش‌بینی می‌شود که اکثر رای‌دهندگان خشمگین و نا امید از انتخابات دوری کنند و افزود که آنها این انتخابات را نمایش دموکراسی می‌دانند که هدفش، مشروعیت دادن به رژیمی است که در ارائه استانداردهای زندگی، محیط زیست و آزادی های شخصی به مردم شکست خورده است.

این روزنامه بریتانیایی در بخشی از گزارش خود به شعارهایی مانند «نه به آخوندها» اشاره کرد که این روزها بر روی شیشه های برفی اتومبیل ها نوشته شده بود.

آسوشیتدپرس نیز در گزارشی نوشت: فراخوان ها برای تحریم انتخابات در هفته های اخیر گسترش یافته است، از جمله از سوی نرگس محمدی، برنده زندانی جایزه صلح نوبل و فعال حقوق زنان، که در پیامی اعلام کرد جمهوری اسلامی، «سزاوار تحریم ملی و حقارت جهانی» است.

به نوشته این خبرگزاری، فراخوان ها برای تحریم، حکومت جمهوری اسلامی را تحت فشار قرار داده است.

آسوشیتدپرس در این مورد به نظرسنجی مرکز دولتی ایسپا اشاره کرد که بر اساس سومین نظرسنجی که از بیش از ۵۱۰۰ تن طی روزهای هفتم و هشتم انجام شدند، «۳۸.۵ درصد گفته‌اند قطعا در انتخابات شرکت می‌کنند، ۷.۶ درصد به احتمال زیاد در انتخابات شرکت می‌کنند، ۱۶ درصد گفته‌اند هنوز هیچ تصمیمی ‌برای شرکت در انتخابات نگرفته اند، ۳۲.۶ درصد بیان کرده‌اند به هیچ وجه در این انتخابات شرکت نمی‌کنند و ۵.۴ درصد گفته‌‌اند احتمال کمی ‌دارد در این انتخابات شرکت کنند.»

«تایمز اسراییل» هم نوشت: نا امیدی رو به رشد عمومی از مشکلات اقتصادی و نارضایتی از محدودیت‌های حاکمان روحانی تندرو بر آزادی‌های سیاسی و اجتماعی، بسیاری از مردم را در خانه نگه می‌دارد.

XS
SM
MD
LG